Защо 720p екран в новия Switch е чудесно решение за играчите и Nintendo
С вчерашна дата Bloomberg предостави информация на свои източници, близки до Nintendo, че в рамките на 2021 година ще получим нова версия на Switch. Въпросната ще предложи по-мощен хардуер, 7-инчов 720p OLED екран и възможност за ъпскейл до 4К, когато конзолата е в докинг станцията.
Припомням, че моментният Swtich разполага с 6,2-инчов 720p LCD дисплей, докато Swtich Lite с 5,5-инчов 720p дисплей.
Новият дисплей ще бъде произведен от Samsung Display, дъщерно подразделение на Samsung Electronics. Nintendo ще използва по-евтин вариант на OLED дисплеите на корейския гигант, като масовото производство според Bloomberg би следвало да стартира през юни. През юли трябва да започне и окомплектоването на новия Switch хардуер.
По мое мнение очаквано, множество крайни потребители наблегнаха на резолюцията на новия дисплей, която подобно на моментния Switch е 720p.
И по-конкретно как въпросната през 2021 е твърде ниска, „луди ли са от Nintendo” и т.н. Отново очаквано, много малко крайни потребители се вглеждат във важните детайли и наблягат на цифричките. Които подобно на терафлопите при PS5 и Xbox Series X, не обрисуват цялостната картина.
На първо място ще започна с уточнението, че Switch е гейм конзола, а не смартфон/таблет. Продуктът на Nintendo трябва да струва определена сума (между 300-350 долара/евро) – съответно балансът между дисплей, батерия и мощност на хардуера трябва да е отличен. Естествено в един идеален свят Swtich щеше да има поне 1440p OLED дисплей от най-високо качество, 12GB рам и най-бързия възможен мобилен чип и всички щяхме да можем да си позволим да отделим между 1000-1200 долара. Въпросният идеален свят обаче не съществува, но за щастие бизнес усетът на Nintendo определено е наличен. И използването на по-евтин OLED ще позволи цената да новия хардуер да не скача до небесата. В личен план очаквам да е 350 долара.
По отношение на 720p резолюцията бих споделил следното – предполагам собствениците на Switch са ставали свидетели на игри, които рендват в по-ниска от 720p резолюция на моментната конзола. И по-конкретно колко мазничко изглеждат, особено с добавянето на TAA в повечето модерни заглавия. Истината е, че голяма част от по-комплексните 3D игри за Switch рендват в резолюции, по-ниски от екрана на Vita (544p). Играта, която аз съм портвал към Switch, Elea, рендва в подобни стойности, за да мога да имам относително стабилни 30FPS, динамично осветление, PRB материали и липса на loading екрани при влизането в всяка нова стая. Заглавия като Wolfenstein II: The New Colossus и дори first party софтуер на Nintendo като Xenoblade Chronicles 2 рендват често пъти в ~300p. В резултат на това, въпреки, че на екрана се изобразяват убийствени като детайл светове, въпросният детайл е покрит зад блърната картина и пикселизация. От друга страна игра, рендваща в нейтив 720p резолюция, която съвпада перфектно с резолюцията на дисплея на Switch, изглежда изумително ясно, детайлът изпъква и въобще изглежда далеч по-приятно за очните ни ябълки. В такива моменти последното, което си казваме е – „ъм, защо е само 720p”.
Разбира се, 720p на 55 инчов и нагоре 4К дисплей, признавам, може да изглежда доста лошо – особено ако разполагате с конзола като PS4 Pro/PS5 или Xbox One X/Series X, но PPI-я (пиксел на инч) на 7–инчов дисплей при 720p не е никак нисък и пикселите по никакъв начин няма да ви вадят очите. Говорим за около 210 PPI, като за сравнение iPad Pro 11 моделите между 2018-2020 имат средно по 264 PPI и струват многократно повече от конзолата на Nintendo. В този смисъл нейтив 720p резолюция на 7-инчов OLED дисплей (макар и от не най-високо качество) ще изглежда прекрасно. Бенефитите при използването на подобна резолюция при портативен хардуер обаче не се изчерпват само с това.
Рендването на комплексна 3D сцена при резолюция, да речем, от порядъка на 1080p, изисква значително по-голям ресурс от рендването на същата при 720p, а при толкова малък екран разликата в крайната картина не е чак толкова голяма. В такива случаи при новия Switch можем спокойно да имаме в дадено заглавие нейтив 720p при 60FPS, срещу 540p при 30FPS на настоящия модел и разликата ще бъде по-видима за крайния потребител, сравнена в случай, в който хипотетично дисплеят на Swtich 2 използва 1080p. Защото при вторият случай най-вероятно щяхме да имаме 60FPS при много по-ниска резолюция от 1080p, която нямаше да мачва добре с нейтив резолюцията на екрана на новия Switch, или близка до 1080p резолюция, но при 30FPS. Спомнете си, по-горе говорих за баланс.
Дори не искам да отварям дума колко повече работа ще има за един дев да оптимизира за даден хардуер софтуер при 1080p резолюция, срещу 720p. И тук не става въпрос само за средните FPS стойности, говорим за значително по-голям фрейм бъфър, който трябва да се побере в наличната рам памет, говорим за стриймване на асети с потенциално по-голям размер (заради по-високата резолюция) и т.н. и т.н.
А какво да кажем за батерията? Например игра като Witcher 3, която има версия на настоящия Switch, ако бъде портната за новата хардуерна ревизия може хипотетично да изглежда много близо визуално до версията за PS4, която също рендва в 1080p и използва осезаемо по-високи визуални настройки спрямо моментната версия за Swtich. И в същото време да изцежда батерията на конзолата за по-малко от един час…
Отново ще повторя – балансът между отделните елементи е от основополагащо значение за работата и успеха на един портативен конзолен хардуер.
Теглейки чертата, от гледна точка на разработчик, който е работил със Switch хардуер, ако информацията на Bloomberg се окаже вярна, то аз ще съм изключително развълнуван отново да работя с конзола на Nintendo. По-мощен хардуер (по-бърз процесор и GPU, плюс повече и по-бърза рам), в съчетание с мега гийкския SDK на Nintendo (все едно си в интерфейса на first party игра на Nintendo) и отново 720p резолюция при по-добър дисплей за мен е win-win ситуация за трите участника в уравнението – играчите, разработчиците и разбира се – Nintendo.
По-всяка вероятност новият Switch ще използва мобилна форма на DLSS на Nvidia, което ще помогне за покачване на крайното качество на картината на 4К телевизори. С други думи нейтив резолюцията, при която ще рендва една игра ще е относително ниска – между 720-1080p, но крайната картина, която ще виждаме на екрана, ще изглежда задоволително на голям 55+ инчов дисплей.
На този етап остава да разберем какви ще са изискванията на Nintendo при издаването на една игра – задължително ли ще е тя да може да върви на моментните версии на Swtich, или ще може да се предложи ексклузивна за новия хардуер в версия, подобно на New Nintendo 3DS преди години.