PlayStation 5 Pro – задължителната конзола…
За хардкор феновете на бранда, притежаващи качествен VRR/120Hz телевизор от 65 инча и нагоре. И не на последно място, разполагащи със солиден финансов ресурс.
Играчите с по-малки телевизори, както и тези, които не правят голяма разлика между 30 и 60 кадъра в секунда, могат спокойно да си изкарат генерацията с “непрофесионалния” PlayStation 5. Последният, прочее, четири години след премиерата си, все още си върши всъщност съвсем професионално работата да бъде чудесно балансирана конзола с каталог от хиляди различни заглавия.
И така, PS5 Pro. Всъщност като активен разработчик на видео игри знаех официално за конзолата още в началото на настоящата година, а от края на лятото и работя директно с хардуера. За премиерата на конзолата работих самосиндикално върху игра, която поддържа хардуерa на PS5 Pro – Albatroz. В момента работя и върху PS5 Pro ъпдейт на Truck Driver: The American Dream, която игра ще се възползва и от услугите на AI ъпскейлъра на Sony – PSSR.
С други думи, моята комуникация с новата конзола на Sony е малко по-различна спрямо играчите, закупили я директно в началото на ноември.
Светата техническа троица, с която Sony се опитва да продаде PlayStation 5 Pro, е съставена от преждеспоменатия AI ъпскейлър на компанията – PSSR, подобрен рей-трейсинг и GPU, което може да постигне с до 45% по-добри резултати спрямо това, населяващо нормалния PS5. Тези подобрения поне на хартия позволяват на много повече игри да могат да възпроизвеждат quality режимите на PS5 при 60, а не 30FPS. Признавам, предвид факта колко добре изглеждат и вървят игрите на нормалния PS5 за множеството играчи, задачата на Sony е трудна.
Поради тази причина и започнах с уточнението за кого точно е тази конзола. PS5 Pro е нишов продукт, таргетиран към определена група играчи. Той е като черешката на тортата в цялата екосистема на PlayStation (заедно с PSVR2).
Дизайнът на конзолата е сходен с този на PS5 Slim – тоест, ако харесвате цялата дизайн философия на PS5 генерацията на Sony, то ще харесате и визуалната опаковка на PS5 Pro. От друга страна, трябва да отбележа, че въпреки значителния си ъпгрейд що се отнася за цялостна GPU производителност, PS5 Pro е осезаемо по-малка конзола от оригиналния PS5. В същото време на ниво шум, поне моделът, с който разполагам аз, е сходен с този на оригиналния PS5. Тоест, конзолата е доста тиха и е на светлинни години спрямо своя оригинал – PS4 Pro.
Позитивите на PS5 Pro
На първо място първоначалната поддръжка от Sony и партньорите на Sony е отлична. По времето на писането на този текст имаме почти 100 игри с официална PS5 Pro нейтив версия. В същото време всяка нова игра, разработена за PS5, трябва минимум да поддържа новата конзола. В общи линии всяка нова AAA, AA и по-комплексна инди игра ще се възползва от услугите на професионалния PlayStation.
Предвид факта че PS5 Pro има допълнителни 2GB GDDR5 памет, използвана специално за работата на операционната система, последната е още по-пъргава от тази на базисния PS5. Също така, конзолата разполага с 2TB SSD, което е значителен скок спрямо оригиналния PS5 (667GB) и дори PS5 Slim (1TB).
First Party игрите и повечето third party игри с официална поддръжка на PS5 Pro изглеждат и вървят отлично. Кажи-речи Quality режимите на всички игри на Sony с официална поддръжка на Pro могат да се играят при 60FPS. Заглавия като Hogwarts Legacy пък предлагат още по-високо качество на графиката спрямо PS5 и по-детайлен рей-трейсинг. Assassin’s Creed Mirage то друга страна директно предлага един 4К режим при 60FPS и изглежда чудесно на новата конзола. Персонално тествах над 50 игри с PS5 Pro поддръжка и поне 90% от тях предлагаха видим ъпгрейд спрямо стандартния PS5. Включително и играта, върху която работих. Albatroz може да върви при 4К на PS5 Pro при 60FPS (срещу 1440p при PS5), предлага по-добри сенки, draw distance и волюметрик ефекти. Отново, за да може да изпъкне разликата спрямо оригиналния PS5, съответният играч е задължително да разполага с голям телевизионен приемник, който поддържа VRR и 120Hz.
Не само „пачнатите“ игри обаче могат да се възползват от по-добрите технически характеристики на PS5 Pro. Новият boost режим на PS5 Pro практически използва пълния хардуер на новата конзола. С други думи всяка игра, която има проблеми с това да поддържа таргетираните от съответния разработчик кадри за секунда, ще има значителни подобрения (ако лимитацията идва от GPU-то). Всяка игра, която използва динамична резолюция, също ще работи на по-висока резолюция, когато се играе на PS5 Pro. Най-хубавото е, че 90% от модерните 3D игри на PS5 използват динамична резолюция, а 95% от игрите таргетират 60 и дори повече кадри за секунда. Тествах също над 50 игри без специфичен пач и резултатите бяха отлични. Elden Ring върви осезаемо по-добре дори при quality режима. Serious Sam 4 също. Uncharted 4 колекцията пък предлага стабилни 60FPS при нейтив 4К резолюция (необходим е VRR/120Hz телевизор). Трябва да припомня, че PS4 игрите без пач за PS4 Pro не можеха да се възползват на 100% от възможностите на новата конзола. PS5 Pro ще спаси множество непачнати игри в колекцията ви без да е необходимо съответните разработчици да добавят и един ред допълнителен код.
Важен позитив е, че в 99% от случаите притежателите на конзолата до края на настоящата генерация ще играят най-добрите конзолни версии. Microsoft няма намерение да предложи Pro тип ъпгрейд на Xbox Series конзолите, а новият Switch ще бъде на нивото на Pro – PS4 Pro.
PSSR е чудесен ъпскейлър дори при своята премиера. Все още има лимитации, за които ще натъртя в „негативите на PS5 Pro”, но в повечето случаи AI технологията на Sony помага quality режимите на се играят при 4К/60FPS. По времето на писането на този текст PSSR има няколко версии, съответно можете да сте сигурни, че в следващите 4 години технологията ще получи множество ъпдейти, които ще подобрят качеството на картината. PSSR ще бъде изключително важен инструмент в следващите години за PlayStation – включително и за премиерата на потенциалния PlayStation 6 и джобния PlayStation, за който множество медии споделят, че ще може да възпроизвежда PS5 игри.
PSVR2 преживяването, подобно на комбинацията между PSVR1 и PS4 Pro, може да бъде значително подобрено от по-мощния хардуер на PS5 Pro. Няколко от по-популярните игри за PSVR2 като Resident Evil 4, Resident Evil 8, No Man’s Sky, Gran Turismo 7 и Kayak VR: Mirage са пачнати от съответните разработчици и предлагат по-добра графика и още по-важното – по-плавни/по-високи кадри за секунда. Последното е от изключително значение за цялостното преживяване с PSVR2. Също така почти всички игри, които имат проблем на стандартния PS5 с падане на кадри, на PS5 Pro вече имат значително по-малко подобни проблеми. Не на последно място Sony обещава, че в един момент PSSR ще бъде достъпен и за виртуалния шлем на PlayStation.
Последният голям позитив, за който ще отворя дума, е как могат да изглеждат PS4 игрите, които нямат официална PlayStation 4 Pro поддържка. Признавам че Sony можеше да презентира по-добре тази нова и ексклузивна за PS5 Pro екстра, защото много играчи могат да останат разочаровани, че не виждат разлика в огромна част от своите PS4 игри. И така – заглавията с PS4 Pro поддръжка не могат да се възползват от тази нова екстра. Игри без Pro поддръжка като Uncharted колекцията, Fist of the North Star: Lost Paradise, Battlefield 4, първите няколко Call of Duty игри и много други могат да изглеждат така все едно резолюцията им е по-висока от 1080p. Честно казано останах приятно изненадат колко по-ясно изглеждаха множество PS4 игри на 75-инчовия приемник, който използвам.
Негативите на PS5 Pro
Последната конзола за видео игри, която на етикета си имаше цена от 700 долара, бе 3DO (1993 година). Като тийнейджър имах удоволствието да притежавам въпросния неуспешен комерсиално хардуер, но това е друга тема. PS5 Pro обаче е 700 долара в САЩ. В Европа и съответно България цената е още по-висока – 800 евро. Подобни цени са нетипични в исторически план за конзолните платформи. Вероятно ще останат такива и в обозримо бъдеще. Така де, 800 евро е доста висока сума за кажи-речи 95% от всички играчи. Разбира се в защита на PS5 Pro, тази конзола е за конкретен вид играчи – както вече споделих, тя е изключително нишов продукт. Освен това гейминг преживяването, което предлага конзолата, определено не може да се постигне например на ново PC в ценовия диапазон 700-800 долара.
PSSR все още далеч не е перфектен ъпскейлър. Той вече се справя по-добре от FSR2 или TSR на Epic, но все още е крачка назад спрямо DLSS3 на Nvidia. Разбира се говорим за първоначални версия на тази нова технология, която в следващите няколко години ще се подобри значително, предвид факта че говорим за машинно обучение. Повечето игри, използващи PSSR, изглеждат чудесно, но има и изключения, като например Alan Wake 2, Star Wars Jedi: Survivor и Star Wars Outlaws, които използват по-старите версии на технологията. При въпросните моментните лимитации на PSSR изпъкват с пълна сила.
Липсата на Bluray драйв е минус, предвид високата цена на конзолата. Все ми се ще да вярвам, че ако Microsoft не беше отписал конзолния хардуер от своето портфолио, в комплекта си PS5 Pro щеше да включва BD драйв. В настоящата ситуация всеки почитател на игрите на физически носители трябва да отдели допълнителен бюджет за Bluray драйв. Същото за съжаление се отнася и за стойката за PlayStation 5, която също не е част от PS5 Pro компкета.
Финален негатив, който може да бъде сложен и в кавички, е твърде малкият ъпгрейд на CPU-то на конзолата (10% по-бърз процесор). Това означава, че ако дадена игра е ограничена заради производителността на CPU-то, то подобрения на PS5 Pro ще има, но те няма да са много големи.
Заслужава ли си инвестицията от 1600 лева?
В моя конкретен случай, определено. И като разработчик и като играч съм изключително доволен от новата конзола, искам да продължа да работя с нейния хардуер и съм силно заинтригуван да видя как останалите разработчици ще се възползват от подобрения ѝ хардуер.
Отново ще напомня обаче, че за гейминг използвам 75-инчов телевизор, който поддържа VRR и 120Hz. На 75 инча дефектите на по-ниските резолюции вадят очи доста по-осезаемо, отколкото например при 55-инчов приемник. Освен това, ако телевизорът ви не поддържа споменатите VRR и 120Hz, то това означава че 30% от специфичните режими на PS5 Pro ще бъдат орязани.
Та, както в личен план споменатата финансова инвестиция категорично си заслужаваше, така тя със сигурност не е задължителна за, честно казано, огромна част от PS5 притежателите или тези, които се чудят стандартен PS5 ли да си закупят, или PS5 Pro.
В кратце, ако сте конзолни играчи, имате 65+ инчов телевизор от висок клас, имате око за визуалните дефекти при игрите и стабилни финансови възможности, PS5 Pro може да се нарече дори и логичен ъпгрейд. За останалите играчи стандартният PS5 е повече отлично решение предвид значително по-ниската цена, реално същия каталог от заглавия и все още повече от релевантния хардуер, с който разполага популярната конзола на Sony.