Игрите, които се разработват и поддържат в България през 2020 година
Обсъждайки идеята с колегите ми в GI.bg, знаех колко отговорен и сложен за осъществяване е подобен материал. Да събера на едно място възможно най-голямо количество малки и големи български разработчици, които в рамките на особено трудната за всички 2020 година са творили в алтернативни условия, желаейки да предложат своите продукти на пазар с множество разклонения и бизнес модели, който се развива с бесни темпове (особено след COVID-19 периода), но и става все по-конкурентен буквално с всяка изминала минута.
Знам от личен опит какво означава да завършиш даден софтуерен проект, да види той бял свят, да чуеш обратна връзка от обикновените играчи – това може да бъде едновременно ужасно вълнуващ, но и адски напрягащ физически и психически процес. В този ред на мисли продължителен поклон от моя страна пред всички български девове, успели в рамките на 2020 година да издадат продукт (бил той пълна игра или допълнително съдържание) или да поддържат успешно живота на своя настоящ проект. Или пък успешно да затварят milestone-вете си. Тонове респект и за тези, които въпреки трудностите са продължили да влагат цялата си енергия в преследване на мечтата си – да видят своя развлекателен софтуер да се играе от играчи, които те никога не са предполагали, че съществуват.
Преди да започна с представянето на отделни родни студиа, дебело искам да подчертая, че този материал не претендира да е побрал в себе си абсолютно всеки български разработчик, който работи върху гейм проект през 2020 година. В този смисъл, ако даден дев попадне на тези редове и не е видял името си, то нека ни пише на office@gameindustry.bg, защото този артикъл ще бъде съставен от минимум три части, а аз бих бил повече от щастлив въпросните да са четири и нагоре.
Част 2 – тук
И последно, ще подредя всички представени по азбучен ред, независимо дали говорим за голямо и вече установено студио или прохождащ инди разработчик.
ArtForge
Година на създаване: 2019
Размер на студиото: 7 души
Официален уебсайт: Artforgegames.com
ArtForge е стартъп, започнал живота си през 2019 година. Към момента международният екип на българите работи по първия си проект, носещ името Realms of Eternity. Той е базиран на Unreal 4 и е вдъхновен от класически екшъни от трето лице като God of War, Darksiders II и For Honor.
Говорим за мултиплейър ориентиран продукт, който цели да изправи играчите в константи битки помежду им, които според ArtForge трябва да продължат с месеци. На разположение ще са множество герои с различни бойни стилове, арените ще бъдат обогатени с отборни пъзели, променящ се константно терен на действие и др. Freemium проекта Realms of Eternity все още няма пускова дата, но по-голямо разкриване на играта очакваме през 2021 година.
Представяме ви и прототипно видео, предоставено от ArtForge:
Cyklon Games
Година на създаване: 2018
Официален YouTube канал: GameDev WITH ME
Cyklon Games е малко инди студио, което работи върху, както те се изразяват, „survival open world, post apocalypse game“. Последната носи името DeathByWater. Проектът започва живота си през 2018 година, а инициатор е Илиян Стефанов, чието вдъхновение идва от мобилната игра Last Day on Earth: Survival. Българинът гради международен екип от дивелъпъри, а историята на играта е свързана с вирус. Всъщност ще цитирам директно Илиян:
„Нашата история е изградена около появява вирус (да, може да ви звучи банално, обаче това е измислено през 2018 година, когато COVID-19 не беше тук), който застрашава живота на хората и учените се заемат да направят ваксина, обаче нещата се провалят и създават по-опасен вирус. Учените успяват да се скрият и набеждават приятелите на главния герой за тия действия, те отиват в затвора, но там нещата не се развиват нормално, тъй като е настъпил този апокалипсис и зомбитата владеят всички държавни институции като полицейски управления, болници и кметства. С всеки изминал ден нещата се влошават, затова главният герой тръгва по следите на приятелите си да разбере какво се случва, като се среща и комуникира с оцелелите хора. Дали ще успее да намери учените да им даде информацията за вируса и дали ще успеят да направят тази ваксина, има само един начин да се разберем – като останем в течение с развитието на играта.“
Cyklon Games планират DeathByWater да бъде на пазара в края на 2021 година за PC (Steam). Използват Unreal Engine 4, а за момента не се предвиждат други версии.
Kipi Interactive
Година на създаване: 2014
Размер на студиото: 5-10 души
Официален уебсайт: http://kipiinteractive.com
Kipi Interactive са едни от малкото разработчици в България специализирани в Unreal Engine. Дебютният им продукт Cryowar e Multiplayer Arena Brawler, който се очаква да излезе в Soft-Launch през първото тримесечие на 2021. В момента работят и по ново, необявено заглавие, за което ще разберем в най-скоро време. Само ще допълним, че като фенове на олд-скул аркадни заглавия, сме силно надъхани.
Силата на Kipi Interactive е в Multiplayer Action игрите със заложена мултиплатформена поддръжка – както за PC и конзоли, така и за мобилни устройства от висок клас.
Rebellious Software
Портфолио – Animals at War, World of Myths (Google Play, Steam), Rumble Rebels (Google Play)
Година на създаване: 2012
Размер на студиото: 10 души
Официален уебсайт: https://www.rebellioussoftware.com/
Още за Rebellious Software: EMPOWER THE PLAYER: КАК REBELLIOUS SOFTWARE УСПЯВА ДА СТИГНЕ ДО ЗВЕЗДИТЕ, СЪЗДАВАЙКИ МЕЖДУВРЕМЕННО УСПЕШЕН БИЗНЕС МОДЕЛ В БЪЛГАРИЯ
Поне за момента Rebellious Software изглежда като студио, което демонстрира как може да си независим и в същото време успешен, разработвайки развлекателен софтуер от България. Българите официално работят върху следващия си продукт – Rumble Rebels. Последният беше наречен от CEO-то на компанията „RPG with a spin“, а към днешна дата имаме и публичен достъп до версията за Android устройства. В случая говорим за едновременно малко по-алтернативна ролева игра, но в същото време достатъчно достъпна за по-непретенциозните играчи. Моделът на Rumble Rebels очаквано ще бъде f2p. Можете да я свалите на следния адрес. В рамките на годината българите пуснаха и втория експанжън на World of Myths (Egypt).
Snapshot Games
Портфолио – Chaos Reborn (Steam), Phoenix Point (Steam, Epic Store)
Година на създаване: 2013
Размер на студиото: 60 души
Официален уебсайт: https://www.snapshotgames.com/
Още за Snapshot Games: ЗА ТЕКСТУРИТЕ С ЛЮБОВ С КОНСТАНТИНА ИВАНОВА ОТ SNAPSHOT GAMES
През 2020 година Snapshot Games работи на пълни обороти – въпреки пандемичните условия, при които се налага да ги поддържа. На първо място студиото се е съсредоточило върху допълнително съдържание за своя стратегически хит Phoenix Point, като DLC-то Legacy of Ancients е вече налично. От петте обявени DLC-та, които са и част от season pass-а на играта, българите са завършили две, като Festering Skies и още две, които не са анонсирани, очакваме да бъдат в ръцете на играчите през 2021 година.
Snapshot Games работи здраво и върху конзолни портове на Phoenix Point, който на този етап трябва да нагости PlayStation и Xbox конзолите.
Не на последно място студио с капацитета на Snapshot Games най-вероятно работи върху проекти, за които ще научим в бъдеще. Въобще, предвид таланта, който ситуиран под покрива на българското студио, пожелаваме (а и очакваме) 2021 година да бъде още по-динамична и успешна за екипа.
Буквално часове преди завършването на този материал Snapshot Games стана част от Embracer Group, който факт отваря изцяло нови възможности за българското студио.