Empower the player: Как Rebellious Software успява да стигне до звездите, създавайки междувременно успешен бизнес модел в България
Софтуерният инженер и съосновател на Rebellious Software Павел Колев е един от най-позитивните хора от индустрията, с които съм имал честта да комуникирам под една или друга форма през годините. За човек, който към днешна дата е олицетворение на успеха, отношението и изказът му са толкова приятно премерени, че нямаш никакво съмнение в способностите му минимум да удвои настоящия успех на ръководенето от него българско студио.
Последното обаче не е стартирало с гейминг насоченост. По темата Павел споделя следното:
„Нашата идея първоначално беше да съберем добър екип, създаден от приятели и едва след това да решим какво точно искаме да правим. Тоест първо искахме да съберем хората, а след това да дойде и идеята. Започнахме да градим екипа около 2012 година, а малко след това стартирахме редовни посещения както на български, така и на световни събития, свързани основно с програмиране. Печелихме всичко наред, като най-големите ни постижения в онзи период бяха състезанията на NASA – NASA International Space Apps Challenge, което тогава беше най-големият хакатон – участваха над 25 хиляди души. Спечелихме в две различни категории през 2013 и 2014 година. Като бонус трябва да спомена, че от NASA ни поканиха да присъстваме на изстрелването на една ракета до Марс като част от проекта Мавен. Последният следи в момента за климатичните условия около „червената планета“.
Там някъде обаче, между редовно съпътстващите го успехи и възможността да се докоснат до хората, които комуникират с космоса, екипът осъзнава, че е узрял моментът да се фокусира върху първия си комерсиален проект:
„Бяхме изготвили всякакъв тип приложения – ентърпрайс софтуер, мобилни приложения, социални мрежи – каквото се сетиш. Идеята за игра се роди на база желанието ни да изучим нова технология. А най-добре се учи такава, когато разработиш продукт с нея. Много бързо всички скочихме с двата крака и решихме, че това е нещо, с което бихме се радвали да се занимаваме. Постепенно започнахме да придобиваме повече знания и умения в тази посока.“
Снимки: личен архив/ trendingtopics.eu
Верни на досегашната си интуиция и изградили самочувствие на повече от можещ разработчик на софтуер, Rebellious скача в дълбокото с дебютната си гейминг идея. Която, прочее, е свързана с един особено „малък“ франчайз – Игра на тронове (Game of Thrones):
„След като направихме играта по Game of Thrones, се свързахме с HBO и стигнахме до доста високо ниво с човека, който отговаря за лицензирането в глобален мащаб. От HBO играха играта, а ние виждахме метриките, които идваха от тях – имаха над 100 изиграни игри, което беше доста добра атестация.“
За нещастие на талантливите българи комуникацията с HBO не стига до щастлив завършек, защото два месеца преди да изпратят своя билд, гигантът е подписал договор за лицензиране на франчайза със „скромната“ компания Warner. Павел споделя, че към днешна дата лицензът на Warner е изтекъл, а самите HBO не се обвързват с ексклузивно лицензиране, съответно е по-лесно да вземеш лиценз за Game of Thrones. В онзи момент обаче момчетата от Rebellious са вперили поглед в бъдещето, използвайки всичко, което са научили от комуникацията си с HBO. Техните амбиции и до ден днешен са не да чакат за удобен момент, а да си създадат такъв:
„След края на комуникацията ни с HBO бяхме уверени, че искаме да изготвим онлайн картова игра. От една страна голяма част от екипа сме фенове на този жанр, обикаляме Европа и света по международни състезания за картови игри като играчи. Имахме добра идея, но истината е, че не искахме да я използваме веднага, защото знаехме, че едва ли първото нещо, което направим, ще бъде достатъчно успешно. Затова изготвихме играта Animals at War, която беше експериментален продукт, чрез който да минем през целия процес на разработване на развлекателен софтуер – от производствената част, през изграждането на общности (къмюнити), маркетинг. Там някъде обаче спряхме, защото като първи продукт, без никой от екипа да е бил част от гейминг индустрията, съответно бяхме направили много грешки, които впоследствие се опитвахме да поправим с второто си заглавие World of Myths. Тя ни беше и по-силната идея, по играта работихме около 2,5 до 3 години. Пуснахме я в продажба в Steam, където оценките бяха много високи, а за последната година сме предложили вече два експанжъна. Също така си имаме активна общност (къмюнити) в Discord. Въпреки че от визуална гледна точна наподобява повечето картови заглавия, от механична е много различна спрямо всички останали, съответно и доста изпъкваме в жанра.“
World of Myths носи не само моментен успех за Rebellious Software, а и възможност за тестване на нови платформи преди разработката на следващия продукт. Преди малко повече от два месеца World of Myths дебютира във формат за Android.
“Все още не сме правили маркетинг и реклама за мобилната версия на World of Myths, защото преговаряме с няколко издателя. Истината е, че с времето осъзнахме, че е по-добре да се фокусираме върху нещата, които разбираме най-добре. Например арт, гейм дизайн, програмиране. Съответно да оставим маркетинга на хората, които наистина го разбират. Просто все още сме твърде млади.“
Въпреки това Rebellious Software сами стигат до част от най-големите стриймъри, които играят World of Myths. Последната получава множество положителни отзиви и допълнителна популярност. Все неща, които в момента помагат на мобилната версия да бъде изключително любопитна хапка за не един и двама големи издателя. Covid 19 пък се оказва повратна точка за раждането на следващия проект на българите:
„Използвахме Covid 19 и наложената изолацията в частност за малко повече криейтив, съсредоточен върху следващия наш гейм проект. Оказа се, че имаме доста добра идея, която започнахме да развиваме и да прекарваме все повече време, работейки върху нея. Новата ни игра носи името Rumble Rebels, ще бъде RPG with a spin и ще се разпространява ексклузивно за мобилни платформи. Ще бъде доста различна ролева игра, но и доста по-достъпна (кежуъл). Моделът ще бъде free to play.”
Новият продукт на Rebellious вече е „пичнат“ на няколко издателя, а като цяло networking-ът, честото пътуване и участие в различни събития са съпътстваща част от развитието на студиото. Подобен подход помага на момчетата от Rebellious Software константно да сверяват своите часовници, да имат достъп до по-добри контакти и, когато им се наложи, да потърсят помощ, а когато се изправят пред технически трудности, да откриват по-бързо нужните им решения.
„В България все още нямаме толкова добре развита комуникационна култура. Самата индустрия има предпоставки да се развие още много у нас. Ние се борим за нейното развитие в момента, както и вие. Но да се върна на нашите чести посещения на гейм събития. И по-точно на едно от последните, на което освен World of Myths, решихме да „пичнем“ и новата си идея за играта Rumble Rebels. И в момента интересът от издатели към нея е наистина огромен. Буквално, ако имаше как още вчера да е готова и да започнат да я промотират, би било най-добре. В случая говоря за открит интерес на топ 10 издателите на мобилния пазар.“