Най-добрите игри, разработени в България
В България се произвеждат отлични като качество игри от 20 години насам. Към днешна дата Цар: Тежестта на короната на Haemimont Games се смята за основополагащо българско заглавие, дебютирало през 2000 година. Логично е да намери място в подобна серия от текстове. Чрез подобен тип материали искаме да изведем на преден план факта, че в България се произвеждат страхотни развлекателни софтуерни продукти, голяма част от които са достъпни през модерните магазини на Epic, Steam, Sony и Microsoft. Включително и преждеспоменатата Цар: Тежестта на короната.
Тази серия от материали ще съдържа заглавия, произведени основно в България за последните 20 години. Ще опитаме да публикуваме и по-известните независими продукти на по-малки родни студиа. Трябва да натъртим, че това не е класация. Ако някога изготвяме такава за български игри, то вероятно бихме включили вас, нашите читатели в избора на любимо българско заглавие.
Избраните заглавия ще да подредени по азбучен ред. Текстовете са изготвени от Ивайло Коралски и Виктория Събчева.
A Total War Saga: TROY
Разработчик: Creative Assembly Sofia
Година на издаване: 2020
Платформи: PC (Epic Store/ Steam (през 2021)
Игрите от Total War серията са изключително комплексни и този факт превръща работа върху тях в много специално, но и отговорно задание. Преди работата върху Troy българите от Creative Assembly Sofia имаха взимане-даване със серията посредством DLC-та за класиката Total War: Rome II. Предизвикателството да изпълниш от началото до края самостоятелен проект, който е част от именития франчайз, обаче е от съвсем друго ниво. В случая се изискват не просто качествени кадри (програмисти, дизайнери и художници), но и мениджмънт звено, което умее да планира адекватно, да балансира отлично времевия и творчески ресурс, съответно да казва „НЕ“ (или разбира се „ДА“) в комплексни ситуации, при които например част от екипа/ дизайнер/ програмист желае да бъде внедрен потенциално готин нов „фийчър“ към играта.
В този ред на мисли Troy е гигантски успех за Creative Assembly Sofia поради няколко причини – първата естествено е, че проектът не претърпя никакви забавяния от датата на обявяването му. Второ, въпреки резервираните първоначални реакции на медии и вещи Total War играчи, впоследствие те бяха обърнати на 180 градуса по абсолютно естествен начин с пускането на пълната версия на играта на 13 август 2020 година. Нещо повече, A Total War Saga: TROY е смятан от мнозина освен за качествено заглавие от серията, също и за най-впечатляващото визуално такова. Creative Assembly Sofia са прекроили изцяло осветлението на играта, водните повърхности са изключително впечатляващи и въпреки това Troy е едно от най-оптимизираните Total War заглавия до момента. Третата причина е използваната алтернативна премиера, в рамките на която за 24 часа A Total War Saga: TROY беше абсолютно безплатна. Това не е случаен избор – по мое мнение една от основните цели на SEGA с A Total War Saga: TROY бе да се провери колко достъпна може да бъде една игра от серията за не хард-кор Total War играчи. Съответно неща като въвеждащата част в играта, интерфейс и т.н. вероятно е трябвало да бъдат балансирани едновременно да работят както за хард-кор феновете на поредицата, така и за потенциалните нови играчи, които тестват играта заради избрания бизнес модел на премиерата ѝ. За протокола, до момента над 7,5 милиона играчи са запазили своето Troy копие.
Теглейки чертата, A Total War Saga: TROY е един от най-впечатляващите софтуерни късове, създавани в България, и заявка на българското подразделение на Creative Assembly за още по-големи Total War проекти в бъдеще.
Assassin’s Creed III: Liberation
Разработчик: Ubisoft Sofia
Година на издаване: 2012
Платформи: Vita, Xbox 360, PS3, Xbox One/Series S/X, PS4/PS5, PC, Switch
Assassin’s Creed III: Liberation на Ubisoft Sofia беше практически първата ААА Assassin’s Creed игра за мобилна платформа (Assassin’s Creed за PSP беше твърде орязан технически). Беше риск и в същото време тест от страна на Ubisoft как ще се възприеме от аудиторията на франчайза женски образ (Авелин). Беше продукт, изработен с подкрепата на Sony, съответно беше дълго време ексклузивен за мъника Vita. В личен план беше страхотно преживяване, предвид факта, че говорим за легитимна open world Assassin’s Creed игра, с тонове съдържание и качество на визията, която в онези времена свързвахме основно с конзолни игри.
Знам, че за българските девове е било голямо предизвикателство да прехвърлят конзолната структура на една Assassin’s Creed игра за джобна платформа от 2012 година, но крайният резултат е наистина впечатляващ, като чисто технически българската игра не отстъпваше на Uncharted: Golden Abyss на Bend Studio.
Към днешна дата Assassin’s Creed III: Liberation се предлага за всички модерни платофрми – подобрени версии има за PS3, Xbox 360, PS4/PS5, Xbox One/Series конзолите, Switch и PC.
Belot.bg
Разработчик: Zariba
Няма как да не публикуваме и класическа игра на карти, която междувременно е и един от най-успешните продукти на морското ни студио Zariba.
В случая Belot.bg е гейминг платформа за онлайн игра на белот, в който може да се играе и намери всичко свързано с любимата на много поколения игра!
Практически българите са установили едно от най-популярните места за игра на карти в България за последните години – класически забавления за елиминиране на скуката по всяко време.
Към днешна дата могат да се играят любимите на всички – Белот, Не се сърди, човече (Баце), Табла, Сантасе (66), 3-5-8 (Блато) на едно място.
В създадената от Zariba огромна общност от белот играчи (над 60 хиляди активни играчи всеки ден), продължават да се обсъждат актуални теми или учат нови стратегии за победа, както и да се изпращат подаръци и харесвания (“likes”) между играещите. Дневните предизвикателства, директната елиминация и турнири, които константно се създават и ъпдейтват, подсилват вълнуващото онлайн преживяване на играчите.
Платформата е достъпна през всички видове устройства – мобилни (Android и iOS) и през WEB browser, като може да се започне игра лесно през Facebook.
За финал, любимите на всички игри са безплатни и по-достъпни от всякога. Само с една регистрация в Belot.Bg може да се получи достъп до всички вълнуващи опции на платформата!
March of Empires
Разработчик: Gameloft Sofia
Година на издаване: 2015 mobile/ 2017 PC
Платформи: PC ( Windows Store /Steam) ; Mobilе (Android/iOS)
Gameloft е една от най-големите и популярни френски гейм компании, която има офис в България от далечната 2005 година. Оттогава българският екип работи по заглавия като March of Empires, War Planet Online, 9mm и др. Компанията е главно фокусирана върху разработката на мобилни игри, които работят на базата на най-популярния Free-to-play модел с вътрешни микротранзакции. March of Empires е едно от най-известните заглавия на Gameloft, което е изцяло разработвано в България. Стратегическата игра, която е достъпна за мобилни устройства и PC, има над 116 000 почитатели само във Facebook и над 10 млн изтегляния на Android.
MMO заглавието дава възможност на играчите да се пренесат през Средновековието и да изберат една от трите фракции, с която да се борят за надмощие над териториите на своите врагове. Основният геймплей на играта се състои в това да развивате и укрепвате своя замък, събирате армия и водите постоянни битки с другите играчи. Играта предлага широк избор от механики, които играчът може да прави, за да увеличи своята сила:
Всяка фракция си има свои уникални бонуси, които правят геймплея разнообразен, а играчът лесно може да избере своя стил на игра.
Важен фактор е и разучването на различните механики, за да могат армиите да бъдат изпращани на мисии, да се строят нови сгради, да се наемат шампиони, които да ви помагат в битките.
Взимайте стратегически решения, чрез които да завладявате нови територии, но бъдете внимателни в своята тактика, защото тази на опонентът може да е по-добра!
March of Empires e безплатна и достъпна за всички устройства на Android и Apple. Горещо ви препоръчваме да я изтеглите и тествате напълно безплатно, подкрепяйки по този начин българския екип от Gameloft Sofia, който вече години наред не спира да работи по нея и да я ъпдейтва постоянно!
Tzar: The Burden of the Crown/ Цар: Тежестта на короната
Разработчик: Haemimont Games
Година на издаване: Българска премиера – 1999/ Световна премиера – 2000
Все още помня голямата кутия, която баща ми донесе в слънчев октомврийски ден на 1999 година. Големият RTS, който играех в онези времена, беше Age of Empires на Ensemble Studios.
Голямата картонена кутия беше с убийствен печат и изцяло на български език. Имаше царствено излъчване, а аз самият бях силно заинтригуван заради предварителните прегледи на списание Gamers’ Workshop, към което на по-късен етап се присъединих и ако не ме лъже паметта – Master System. Прочее, голяма картонена кутия през 2020 година може би звучи за много млади играчи като нещо тотално непознато – реликва от минали времена. Истината е, че в онези години все още нямаше Steam, нямаше дигитално разпространение на игри, а PC игрите идваха с най-красивите опаковки. В онези времена не беше нужно да инвестираш в специално издание, за да получиш изключително красива с кутия, която често пъти беше пълна и екстри, различни от книжка-ръководство и CD-та.
Помня, че в началото на настоящия век известно количество български играчи с лека ръка захвърлиха потенциала на Цар: Тежестта на короната, сравнявайки я директно с Warcraft и Age of Empires II. При мен обаче играта с основен дизайнер Веселин Ханджиев кликна – помня изключително пъстрата визия, която вървеше чудесно на тогавашния ми Pentium 3 733 Mhz и TNT2 M64 карта от Nvidia. Помня възможността цялата игра да се играе на български език. Помня добавените RPG елементи. И независимо, че малко или много е вдъхновена от споменатата по-горе Age of Empires , „Царят“ в онези времена успя да ме задържи дълги часове пред компютърния монитор. Той съставлява значителна част от RTS периода ми що се отнася до гейм кариерата ми (последните 10 години съм играл единствено малко по-сериозно Halo Wars серията).
Въпреки наличието на известно количество бъгове, помня Цар: Тежестта на короната като напълно легитимен стратегически продукт от най-висока класа, а този материал ми подсказва, че трябва отново да се впусна в практическия първия значим български развлекателен софтуерен продукт. Към днешна дата той се предлага в Steam и GOG.
И, да – Цар 2, Haemimont Games?
Следва продължение…