Gran Turismo 7 – най-доброто GT до момента!
От хлапе съм основно фен на аркадните рейсинг заглавия, благодарение на множеството класики на SEGA – Outrun, Outrunners, Super Hang On, Virtua Racing, Daytona USA, SEGA Rally и др. Това, поради една или друга причина, ми е повлияло да съм по-студен спрямо рейсинг симулациите. Имам стотици часове на Forza Horizon и Motorstorm (ремастър или римейк на трилогията, Sony?) сериите, като практически само съм докосвал Forza Motorsport игрите, Assetto Corsa, Project Cars 2, SEGA GT (едновремешен Dreamcast/Xbox опит на SEGA за Gran Turismo клонинг) и др. Може би поради факта обаче, че оригиналното GT за PS1 ми беше първият досег до опит за рейсинг симулация във вариант на видеоигра, винаги съм чувствал носталгия към японската класическа рейсинг серия, съответно притежавам последните две игри – GT6 и GT Sport. Помня и шока, когато зърнах за първи път Gran Turismo 3 за PlayStation 2. Като SEGA Kid и с доволна колекция от Dreamcast софтуер, визуалното представяне на GT3 за мен беше game-changer. Бе фотореализъм, невиждано графично изпълнение.
Хубавото
Gran Turismo 7 е на практика завръщане към класическата GT формула що се отнася до структурата на игра. Направо мога да нарека GT7 римейк на PS2 игрите от серията. Носталгията определено има влияние в моя случай, но, когато тя е обагрена в нейтив 4К PlayStation 5 опаковка, изключителен HDR, една от най-добрите поддръжки на DualSense и аудио микс, за който да си умреш, крайният резултат може да бъде незабравим. Gran Turismo винаги е била лачена игра – по отношение на менюта, усет към детайла спрямо автомобилната индустрия, все още предоставяща най-детайлните коли спрямо което и да е рейсинг заглавие на пазара. Благодарение на PlayStation 5 иначе тромавите (но и изключително красиви) менюта на серията от GT5 насам най-накрая „летят“, а зареждането на състезания е практически мигновено. Отново, first party игрите на Sony за PlayStation 5 вървят като такива за SEGA Mega Drive по отношение на прехвърляне на данни.
Gran Turismo 7, подобно на своите предшественици, е изпълнена с тонове информация за марки и автомобили. Мога да нарека GT7 и своего рода документален софтуер. Хората, в чиито вени тече бензин, като прескъпия ми брат, ще се почувстват в рая. Геймплейната структура, както споменах, е завръщане към корените – имаме сериозна кампания за един играч под формата на GT кафенето – хъб, в който се случват множество елементи в играта. С други думи, играчите ще трябва да вземат доволно количество лицензи, да преминат през множество състезания (при част от тях се стартира от последна позиция). Естествено, доволно количество време ще откарате и с автомобили от нисък клас, които, бога ми, продължават да се движат като костенурки. Това последното може би трябваше да бъде добавено към частта с не толкова хубавите ми въжделения за GT7.
Иначе, Gran Turismo 7 продължава да бъде настолна игра, която може да се играе с месеци, да не кажа години. Моите познати, които разполагат с качествени „волани“ и в реалния живот ходят по гонки, в общи линии играят на техните PlayStation конзоли в 90% от времето GT игри. При тях съм виждал най-реалистичните GT състезания още от времето на PlayStation 2 игрите. Огромен плюс е поддръжката на серия кормила, които вече са на пазара и са съвместими както за PS4, така и за PS5. Трябва да отбележа, че в личен план не разполагам с волан.
Естествено, GT7 е в най-добрия си вариант, когато трудността е поне „normal” и са спрени всякакви спомагателни елементи като автоматични спирачки, регулиране на скорост и т.н. Най-впечатляващите състезания се случват на най-висока трудност, когато AI-то е на професионално ниво. Само мога да си представя какво ще е усещането, ако на подобна трудност се играе с волан.
Няма как да не кажа няколко изречения и за аудио-визуалното представяне. Независимо, че е крос-джен заглавие, Gran Turismo 7 изглежда феноменално на PS5. Състезанията се случват в нейтив 4К резолюция при 60FPS, като се предлага рей-трейсинг режим за всякакви визуални представяния извън геймплея – повторения, демонстрации, шоуруми и др. Gran Turismo 7 (най-накрая) предлага и динамична смяна на времето и изключително впечатляваща система за небе и облаци. Очаквано автомобилите са абсолютен връх по отношение на детайл и презентация, но този път дори и терените в играта имат доволно количество детайл. Бих добавил все пак обаче, че именно в терените бих посъветвал да инвестират за GT8 Polyphony Digital. На места все още има нискополигонни структури, които бият на очи, същото се отнася и за детайла на някои асети.
Предвид факта, че не говорим за open-world среда, очаквам голям скок и в това отношение при първото GT, което е разработено ексклузивно за PS5. Така де, Gran Turismo 7 се предлага и във формат за PS4/PS4 Pro. Тествах играта на PS4 Pro и резултатите бяха впечатляващи – 1800p чекърборд резолюция при 60FPS и все пак добър детайл. Бих стигнал до там да споделя, че хората с по-невъоръжено ниво за визуална прецизност почти няма да открият разлики между PS5 и PS4 Pro версиите. За моето такива определено имаше – LOD-товете са далеч по-отчетливи при PS4 Pro и почти невидими при PS5. Огледалата имат по-качествен рендър в PS5 версията, а всякакви пост ефекти са също с по-високо качество на новата конзола на Sony. Плюс, рей-трейсинг режимът се предлага единствено на PS5, само новата конзола може да предложи повторения при 60FPS.
Що се отнася до аудиото, то Gran Turismo и в частност 7 е единственото заглавие, в което изключвам изцяло музиката по време на игра. Ревът на двигателя на автомобила е динамичен в зависимост от избраната камера и честно казано ме потапя повече в действието, отколкото в съчетания с музикален съпровод. За протокола, всички аркадни рейсинг заглавия, включително и Forza Horizon 5, играя с музика, която често пъти е по-силна от тази на двигателя. 3D аудиото пък е чудесен начин да усетите дъха на гонещия ви автомобил.
Загубих часове и във фото-режимите на Gran Turismo 7, които продължават да бъдат инструмент, чрез който могат да се постигнат феноменални резултати, и нямам търпение известно време след като играта вече е на пазара да разгледам произведенията на играчите в съответните теми онлайн. Част от снимките в този текст съм направил във фоторежимите.
И не чак толкова хубавото
Сега, наясно съм, че GT серията има милиони играчи, които знаят какво да очакват, но през 2022 година структурата на игра спрямо модерните рейсинг заглавия се усеща малко, как да кажа – динозавърска. Тоест и GT7 ще бъде недостъпна за кежуъл играча, който иска да направи няколко състезания. Напредването е тромаво, преминава се през твърде много менюта, а настройките, които се предлагат за новите играчи, правят играта скучна. Отново – изключете всякакви спомагателни елементи, чрез които най-вероятно ще спечелите множество поредни състезания и на десетото ще започнете за използвате GT7 за приспиване. Друг минус по мое мнение е заключената зад онлайн преграда кампания и дори режимът за двама души на един екран. Защо, Ямаучи-сан? „Музикалните“ режими са откровено скучни и като структура и като избор на парчета. Къде са ми класическите тракове от старите GT игри?
Gran Turismo Classic
Както споменах Gran Turismo 7 усеща като римейк на класически PS2 игри и това за феновете на серията е прекрасна новина. GT7 е една от най-полираните игри въобще на ААА ниво, които съм имал честта да тествам дори преди day one пачовете. Предвид количеството съдържание (над 400 автомобила), вариациите за модифициране на автомобилите и безумно зарибяващия фото-режим, моментните ми 20-на часа, прекарани в играта, след известно време ще се превърнат в 100+. Конкретно PS5 версията се усеща като безумно хомогенен продукт с адски бързи лоудинги, чудесна поддръжка на DualSense, 4K резолюция, рей-трейсинг и 3D аудио. Версиите за PS4 конзолите също са прекрасна лебедова песен, която притежателите на въпросните хардуерни решения на Sony ще оценят.
Както споменах, разбира се, Gran Turismo 7 продължава да бъде изключително нишов продукт, който най-вероятно няма да се понрави на голяма част от модерните играчи. От друга страна е продукт, който при почти всяка нова част продава по 10+ милиона копия, съответно Polyphony Digital и Sony познават своята core аудутория и е изключително рисково начинание да се правят генерални промени по структурата на играта. За евентуална промяна на GT Sony всъщност може да предприеме курса на Microsoft, при който се създават два отделни брадна с различна целева аудитория. Gran Turismo 7 е за играчите, които знаят какво да очакват от серията и харесват предлагането в нея през годините. Изключителен в основата си продукт и прекрасен подарък за феновете на поредицата по случай 25-тата ѝ годишнина.
Препоръка: Висока!