„The Last of Us е кулминация, апотеоз на развитието на игралната индустрия през последните 20 години, за който ще се говори дълго. Продукт, който стъпва смело по ръба на бръснача на различни табута за развлекателната индустрия, за които дълго време се смяташе, че никога няма да бъдат разбулени. Особено когато става въпрос за продукти с многомилионен бюджет.
The Last of Us е смел, адски визуален, въздействащ, звучащ съвършено, изключително истински, разказ. Такъв, който ще ви преведе през безмилостното ложе на страха, силата на яростта, примирението, борбата, вдъхновението, любовта, загубата, тъгата, истината, лъжата…
The Last of Us е почти съвършено визуализиран разказ за възрастни, който е лишен от холивудския блясък и помпозност. За сметка на това е рязък, тих на моменти и изключително краен в други. Разказ, който има потенциала да се запечата в съзнанието ви години наред. Разказ, чиито изключителен финал ще остави мнозина играчи смирени по начина, по който го правят филмите на Алехандро Гонзалес Иняриту.“
Уводната част по-горе е взета директно от оригиналното ми ревю по шедьовъра на Naughty Dog от 2013 година, публикувано на 14.06.2013. И действително правилно съм предвидил, че за продукта на „кучетата“ ще се говори дълго. Оригиналният The Last of Us даде на милиони играчи трайни спомени, предостави нов поглед върху това как игрите могат да разказват и представят истории, промени лицето на индустрията. TLOU беше и по мое мнение все още си остава най-приветливият и суров в същото време мрак. Игра на контрастите – във визуален, аудио и наративен план. Игра, попаднала в конзолите на над 20 милиона играчи.
След близо 25 часа, прекарани с настоящия римейк, мога спокойно да заявя, The Last of Us Part 1 е не само логично решение от страна на ND и Sony, но и нужно такова, за да може една от най-знаковите истории в гейм формат да бъде предадена адекватно за аудитория от следващото поколение. През 2013 година TLOU беше 10/10 игра, която беше проектирана на база лимитациите на PlayStation 3 хардуера. Чудесно балансирана на база споменатия хардуер бих добавил. Ремастърът за PS4 беше приятен ъпдейт, но съществената разлика се изразяваше в по-високия FPS (лъкатушещи 30 срещи 60FPS) и резолюция (720p срещу 1080p).
Oще когато преди две години се потях в мрака на TLOU Part II, се замислих колко яко би било да мога да изиграя оригинала с подобен ъпгрейд на цялостната визия, аудио, UI и дори анимации. В рамките на пандемичната 2021 година опитах да покажа оригинала на приятели, които не са непременно хардкор геймъри, но обичат синематик заглавия като God of War – PS3 природата на TLOU определено не им се понрави. С други думи ставаше все по-трудно една от най-знаковите сюжетни линии да може да бъде представена в модерен формат пред следващото поколение играчи. Пред нова аудитория.
Предвид предстоящия сериал по HBO, евентуалния Part III и наистина безумно добрата визуална и геймплейна основа на TLOU Part II, бе е някак си логично да получим, ъм, ъпгрейднат прочит на оригиналния TLOU.
И така – какви са разликите с оригинала? Повече за самата игра можете да откриете в предишния ми текст.
Римейкът на The Last of Us е изготвен в стилистиката на Demon’s Souls и Shadow of the Colossus. И не в тази на Resident Evil 2 или Final Fantasy VII Remake. С други думи основата на играта е много сходна с оригинала – геймплейната част, наратива, и е наблегнато на визуалната страна, аудиото и множество QoL ъпдейти (AI, анимации, зареждане, UI и др.).
Върху проекта е хвърлен плашещо много труд, предвид факта, че визуалният облик е претърпял не просто козметична промяна. The Last of Us Part 1 е едно от най-впечатляващите визуално заглавия за PlayStation 5, предлагайки и серия от режими, които модерните конзолни играчи очакват. Естествено основата е базирана на енджин ъпгрейдите от TLOU Part II – физически коректните материали, безумно добрата растителност, моушън мачинг анимациите и вероятно все още най-добрият микро детайл в 3D игра.
Признавам, че бях като малко дете в магазин за детски играчки, разхождайки се из суровия свят на настоящия римейк на TLOU. Художниците на Naughty Dog винаги са били част от каймака на индустрията що се отнася до баланса между арт и технология. В The Last of Us Part 1 е интегрирано безумно количество детайлни асети и текстури. И за разлика от TLOU Part II, където общата памет за текстури беше значително по-малка и определено лимитиращ фактор за ND, тук двойното и нагоре увеличение на цялостната памет определено си казва думата. Единствената ми по-сериозна критика към TLOU Part II през 2020 година във визуален аспект беше, че често пъти паметта за текстури на „кучетата“ в дадени ситуации просто свършваше и немалка част от асетите в околната среда се превръщаха в такива от Dreamcast и дори Nintendo 64 ерата. Е, такъв проблем в Part I на PS5 вече не съществува, съответно ще бъда и повече от доволен от ремастър на TLOU Part II, който да бъде нейтив приложение за последната конзола на Sony. Да, Part II има PS5 пач, но играта продължава да бъде нейтив PS4 app, съответно продължава да страда и от памет ограниченията, налични за PS4/PS4 Pro.
При кът-сцените също имаме гигантски ъпгрейд спрямо оригинала, който, прочее, използваше видео за тяхната презентация. В Part I за PS5 всички сцени са рендвани в реално време, а eye шейдъра спомага за най-изразителните очи, които съм виждал до момента във видео игра. Да, по този показател имаме ъпгрейд дори спрямо TLOU Part II. Въобще за визуалната част мога да изговоря света – за физиката на килимите и меките тъкани в играта като цяло, за тази на терена и множество обекти от околната среда. За вероятно най-добрия офлайн GI (Global Illumination), който съм виждал до момента. В 90% от времето осветлението на TLOU Part I е блестящо.
Не само визуалната част обаче е силно ъпгрейдната – изкуственият интелект на враговете е изцяло променен спрямо оригинала. Практически ND са интегрирали този от TLOU Part II, който на Grounded трудност е класи над всяко алтернативно заглавие от трето лице, което съм играл до момента. Апропо, изиграх римейка на TLOU именно на Grounded трудност. С други думи най-високата възможна, която практически заради подобреното AI и смяна на сценарии от страна на ND, прави изиграването още по-изискващо, а преживяването още по-поглъщащо. Ще използвам клишето, че TLOU Part I трябва да бъде изиграна именно на Grounded, за да блесне геймплейната част в пълна сила. Разбира се изкуственият интелект все още е далеч от перфектен и за играч като мен, който познава до болка левъл дизайна, продължаваше дори на подобна трудност да бъде относително лесно да напредвам, без безкрайни умирания и хвърляне на DualSenso-ве в стената.
Говорейки за Dual Sense и геймплей, друг голям ъпгрейд е възможността практически всеки играч да „натамани“ геймплейните особености на играта по негов вкус. Не се сещам за елемент, който да не може да се промени в опциите на играта – от възможността за безсмъртие и убиване с един изстрел, през специфични спомагателни логики на камерата, стрели на лъка, които експлоадират и т.н., и т.н.
Използвах клишето по-горе, че играта трябва да се играе по-строго специфичен начин (на Grounded), за да се види геймплейния замисъл на Брус Стрейли и компания. И това може да е валидно за определена група играчи, но истината е, че всеки може да и трябва да се забавлява с дадено заглавие така, както намери за добре. И предвид опциите, зададени от дизайнерите на ND за генерална промяна на геймплея на играта, мисля, че всеки ще може да намери неговите настройки, които ще му помогнат да прекара поне 20-на повече от приятни, надявам се, часа с играта.
Дори не искам да отварям дума за Accessibility опциите на Part I, които на практиката още от TLOU Part II са стандарт за индустрията, който се надявам повечето ААА студиа да следват. За Part I ND са добавили и екстри като диктор по време на кът-сцените и дори възможност глухонемите играчи да усещат диалога между персонажите посредством фините вибрации на Dual Sense. Поклон, продължителен.
За тези пък, чиито слухови апарати функционират, о, бой, съраунд миксът е просто божествен. Независимо дали използвате адекватна съраунд система, или слушалки от среден или висок клас. Tempest определено върши своята магия за пространствен звук – позицията на враговете и заразените е ясно отчетлива. А когато на сцената се появи кликърс… завиждам на тези, които практически ще се сблъскат дебютно с TLOU посредством римейка за PS5.
Бога ми, Part I стъпва смело върху основите на PS3 оригинала, но в същото време ъпгрейдва колосално количество елементи. Включително и gore системата от Part II, фини настройки на анимациите (ND за Part I използват motion matching, който прийом не е валиден за оригинала). Тонове режими за игра, в зависимост от телевизионния приемник, с който разполагате, блестящ HDR – цветовата наука е на изключително ниво. Естествено в комплекта е включено и отличното DLC – Left Behind. И тонове арт за отключване – както от оригинала и DLC-то Left Behind, така и за TLOU 2022. Тонове неща за отключване по принцип…
Сега, ако има нещо, което леко да ме подразни – това е фактът, че ND не са записали нови актьори за враговете – през 2022 година твърде много се набива на очи, че не повече от 4-5 души озвучават „лошите“ в играта. Включително и Нолан Норт, който предвид визуалния ъпгрейд и този на лицевите анимации, е още по-убедителен в ролята си на канибала Дейвид.
Може би очаквах и една идея по-бързо зареждане. Особено на база факта, че почти всички останали PS5 first party заглавия на Sony (и ремастъра на Uncharted 4) зареждат почти мигновено.
Също така липсва и мултиплейърната част на оригинала, но липсата всъщност не е учудваща – Naughty Dog подготвя самостоятелно мултиплейър преживяване, за което ще научим повече през 2023 година.
За персонална критика може да мине и още един технически параметър – Part I спокойно можеше да има и PS4 версия. Настоящият римейк ползва основите именно на Part II, който беше безумно добре оптимизиран във формат за предишната генерация конзоли на японците. Почти 100% сигурен съм, че по драйвовете на програмистите на Naughty Dog има билд на Part I за PS4. Естествено нямаше да говорим за 4К резолюции, възможност за до 90FPS, балансирано навсякъде качество на асети и т.н., но предвид статуса на Part II за PS4, щяхме да говорим за отлична версия.
Разбира се това е бизнес решение с идеята на първо място да се продадат известно количество PS5 конзоли. След това доволно количество бройки и за PC – The Last of Us Part I ще има на по-късен етап PC версия, която нямам съмнение ще изглежда също блестящо, а на машини от висок клас и дори още по-добре от PS5 варианта. И това не е всичко – има доста голям шанс предстоящият TLOU сериал по HBO да е един от най-големите хитове в началото на 2023 година. Спомнете си какво се случи с продажбите на Witcher 3, когато серията дебютира по Netflix? Именно, продажбите на полската гейм класика скочиха могъщо.
На финала на този текст ще допълня само, че се надявам тази генерация да получим и още римейкове на класически игри – както в стилистиката на TLOU Part I, така и в стилистиката на Resident Evil 2. Също така силно се надявам на Part III в края на настоящата конзолна генерация – както се случи с оригинала и Part II. И, да, оригиналната история продължава да бъде “Гражданинът Кейн момент”.