Zariba е вероятно родното студиото, което за момента предлага едновременно най-българското и причудливо звучащо в същото време име. Създадено през 2007 година от Роди (Радостин Петров), Zariba е морската мека на успешния български гейм дивелъпмънт. Ситуирано в морската ни столица Варна, Zariba успешно създава зарибяващи игри за мобилни платформи в продължение на повече от една декада. Клиенти на компанията са били както по-малки клиенти, така и исполини като Samsung, The Walt Disney Company, LG и др.
На въпрос как се ражда идеята за морско гейм студио, Радостин, който получава по 1000 работни мейла на ден и чете всички, споделя следното:
Р.П: Идеята за морско студио се роди в следствие на желанието ни дадем шанс на софиянци да работят на морето през летните сезони. Това разбира се е в кръга на шегата Но ако трябва да отговоря сериозно – Варна е родният ми град и съвсем естествено компанията започна от там. Стартирах моя бизнес през 2001 г. като се занимавах с разработка на софтуерни проекти, основно за немски компании. Насочих се към Германия, защото съм живял и учил там. Създадох екипи за 3 различни немски фирми, които стартираха дейност в България. А през 2007 г. по щастливо стечение на обстоятелствата започнахме проекти за „Уолт Дисни“. В последствие се насочихме към разработката на игри за мобилната индустрията. Тогава тя беше много нова и бяхме едни от първите геймърски студиа глобално, разработващи игри за appstore.
Кой е продуктът, който ви помогна да бъдете забелязани като студио от световната гейм общественост?
Р.П: Продуктът, с който стартирахме и станахме разпознаваеми е играта Bubble Shooter Adventures, която създадохме през 2009 г. Тя е една от първите игри в App store.
Разкажи ни за структурата на студиото, колко души работят в Zariba Games и каква част от тях са чисти дивелъпъри?
Р.П: Девелопмънт отделът е разделен на няколко части: Game development, Front-end, Back-end и QA, като общата бройка на това звено е около 25 души и отделно пак около 25 служителя има и в нашия маркетинг отдел, в който се работи върху user acquisition, рекламни кампании, подобрение на монетизиционните модели в игрите и др. Имаме и community мениджъри, тъй като поддържаме игри на много езици за международните пазари. Най-силните от тях са Франция, САЩ, Холандия. Също така за отделни по-екзотични дестинации, работим с партньори публишъри като например в Саудитска Арабия, където сме картова игра номер едно на пазара от няколко години насам.
Работят ли в студиото служители, които преди това не са живели във Варненска област? Представлява ли трудност намирането на качествени кадри фактът, че сте ситуирани във Варна?
Р.П: Голяма част от служители ни, особено девелопърите, са кадри на нашата академия – Zariba Game Academy, в която периодично стартираме нови курсове и обучения. Може би около 60% от сегашния ни персонал в този отдел са хора, които са имали базовите познания по програмиране, но са ги усъвършенствали и развили в наш курс и в последствие в компанията по време на работа.
Когато искаме оформени професионалисти с определени умения, то тогава прибягваме и до търсене на национално ниво, като във времето сме привличали хора, обичащи гейминга, от различни краища на страната, от столицата, както и такива завършили в чужбина. Напоследък дори зачестява запитванията на хора от гейм индустрията, които работят в чужбина, но търсят реализация и завръщане в България.
Източник на снимките: Zariba Games
Какво прави заглавията на Zariba толкова успешни на един толкова фрагментиран и конкурентен пазар като мобилния?
Р.П: „Зариба“ и в частност нейната дъщерна компания „Казуалино“, (която е и най-успешният ѝ бранд), има профил с насоченост към картови и бордови игри на различни езици. Това са народни игри, които са популярни за конкретна държава. В следствие на много проучвания и натрупан опит, сме намерили пазарна ниша в този сегмент и се развиваме конкретно в него и за това може би имаме успех. Преценили сме, че качествата и уменията, които притежаваме са достатъчни, за да можем да се позиционираме адекватно на конкретните пазари.
-
И от тук – предвид богатото портфолио от продукти на Zariba, на какъв принцип избирате следващия софтуерен продукт, върху който да работите?
Р.П: Избираме на база на сериозни глобални проучвания, които правим. Следващият сериозен проект на „Зариба“ е Social Casino, което ще опитаме да изведем на пазара през септември. Разработката му трае почти две години, като сме се спрели конкретно върху този проект, в следствие на дълбоки проучвания върху конкурентната среда и потенциала за монетизация. Това са двете основни неща, които съблюдаваме преди да вземем решение какво да започнем да разработваме – добро проучване на конкретната игра и бранш и най-вече до колко въпросното нещо може да се монетизира адекватно.
Чисто технически какви основни инструменти използва Zariba при създаването на своите софтуерни продукти? Unity? HTML5?
Р.П: Имаме опит в разработването на продукти с Unity, но последните години сме се спрели на web технологии и най-вече на HTML5.
Работили сте с компания като Disney? Как българско студио може да стигне до колаборация с подобен партньор? Какво научихте от комуникацията ви с гиганта?
Р.П: Съвсем случайно през 2007 г. с мой приятел – собственик на графично студио, който живее в САЩ, успяхме да вземем съвместно проекти за „Уолт Дисни“, където от наша страна се очакваше да направим програмистката част на игрите. Първите сериозни проекти на „Зариба“ бяха изцяло ориентирани към „Дисни“.
В последствие, след финансовата криза от 2008 г. – 2009 г., проектите ни с „Дисни“ бяха преустановени и по стечение на обстоятелствата се насочихме към разработката на игри за мобайл индустрията. Тогава тя беше много нова и бяхме едни от първите геймърски студиа глобално, разработващи игри за appstore. Научихме много в съвместната си работа.
Zariba е функционирала като аутсорсинг софтуерна къща, работила е и върху собствени проекти. В личен план кой от двата модела те привлича повече? Кои са позитивите при двата?
Р.П: Собствените проекти – аз ги наричам продуктов бизнес. Няма нищо по-добро от това, една компания да успее да наложи собствен бранд и свои продукти на пазара. По този начин е много по-сигурна и стойността на компанията може да ескалира.
Докато в аутсорсинга, компанията трябва да е в постоянно търсене на проекти, да се сблъсква с настроения на клиенти, съобразяване се с пазара и т.н. Вероятността дългосрочно една аутсорсинг компания да оцелее и да има някакво значимо велю е много по-малка. Например, ако имаме 20 души персонал и ги дадем под наем, то това ще е таванът, който можем да достигнем, а когато имаме продукт, там нямаме лимити, а стигаме, до където можем.
Как се отрази COVID-19 на работещата преди това структура на студиото? Как функционира Zariba във времената на опасната пандемия?
Р.П: Първите два месеца бяха добри чисто финансово, после пък имаше оттичане на юзъри и намаляване на ревенюто. Иначе аз не съм почитател на т.нар home office работата, защото това за мен е изкуствено и не мисля, че отдели като маркетинговият например, могат да работят достатъчно ефективно от дома си. Важен е социалният елемент, контактът между хората и възможността за брейн сторминг. Функционирането на фирмата по стандартния начин е моделът, който аз познавам и харесвам.
Къде виждаш Zariba Games в следващите няколко години? В каква посока искаш да се развие допълнително компанията?
Р.П: „Зариба“ я виждам като един от основните играчи на skills игри в световен мащаб. Имаме амбициозните планове да финансираме start-up проекти с различно направление в гейминга
Към днешна дата Zariba Games е пристан на спокойствието за своите служители, като компанията успешно разработва собствени проекти и такива със свои партньори. Zariba стои и зад създаването на Zariba Game Academy – инициатива, чиято цел е да дава посока и познания на различни типове хора да споделят своите идеи и не на последно място да намерят своето място под слънцето, наречено гейм индустрията. Допълнителна информация за компанията можете да откриете на следния адрес.