PlayStation 5: обратната съвместимост с PS4 прави голяма част от старите ни игри да се чувстват като ремастъри
Microsoft на Xbox вече четвърта генерация поред се опитва да предложи качествена обратна съвместимост и американският гигант определено беше лидер до момента що се отнася до поддръжка на софтуер от предходни конзоли.
Sony от друга страна през отделните генерации, най-вече заради начина, по който са конструирани конзолите ѝ, предлагаше неравномерна поддръжка на софтуер от предходните конзоли. Например PS3 имаше първоначално пълна обратна съвместимост с PS1 и PS2. Която впоследствие се превърна в такава единствено за PS1. PS4 нямаше никаква обратна съвместимост, като на по-късен етап получихме по-малко от 100 PS2 заглавия, които обаче трябваше да бъдат закупени допълнително. На PS2 от друга страна можеха да се играят почти всички заглавия от PlayStation ерата. Разбира се, ако трябва да вляза в допълнителен детайл трябва да отворя дума за разликата между хардуерна и софтуерна емулация, но на този етап ще премина към елемента, заради който сте влезли в този текст.
Как работи обратната съвместимост на PlayStation 5?
За щастие с PlayStation 5 Sony по-скоро се връща към началото на PS3 генерацията, най-вече заради близката хардуерна архитектура на PS4 с новата конзолата. Беше ясно от месеци, че не трябва да очакваме поддръжка на софтуер за PS3, PS2 (освен вече емулираните PS2 заглавия) и PS1. Истината е, че по-големият проблем при тези заглавия не е това да се емулират самите конзоли, а да могат техните игри да се интегрират адекватно в екосистемата на Sony. Другият голям проблем, който среща и Microsoft, е лицензирането. Голяма част от издателите и студията, чиито заглавия са били на старите конзоли, вече не съществуват, съответно откриването на собственици и легалното предлагане е процес, който е сложен, скъп и трудно осъществим при затворени платформи, каквито са тези на Sony и Microsoft. Това е и причината емулацията на оригиналния Xbox да е силно ограничена, а също и значително количество Xbox 360 заглавия да не са съвместими с Xbox Series X/S.
Така, нека влезем обаче в малко повече детайли около PS5. Sony обяви през октомври, че 99% от каталога на PS4 (над 4000 игри) ще работи на PS5 и че 100-те най-популярни заглавия ще получат подобрения заради хардуера на новата конзола. Поне на база версията на софтуера, която тествах последните десет дни, новините са още по-добри. Не само, че наистина миниатюрно количество PS4 заглавия не работят на PS5, ами и кажи-речи 100% от съвместимите с PS5 стари игри се възползват от хардуера на новата конзола под една или друга форма.

В рамките на 10 дни успях да тествам над 300 отделни заглавия. В тази връзка мога да споделя, че 8TB външен диск работи безпроблемно с PS5.
На първо място прехвърлянето от PS4 към PS5 може да се случи по следните три начина – първият е да свържете новата и старата конзола в една мрежа, съответно да прехвърлите складираните на PS4 заглавия към PS5. Вторият е най-лесният и бърз за изпълнение – ако използвате външен USB HDD, просто го вадите от PS4 и го включвате към PlayStation 5. Логватете с вашия акаунт и воала – всичките ви заглавия ще са достъпни. Третият и най-бавен вариант е просто да свалите всички PS4 игри от магазина на PS5.
Предвид леко уклончивите послания от страна на Sony по отношение на обратната съвместимост, практически нямах идея какво точно да очаквам. И, признавам, по-скоро бях скептично настроен. По последни официални данни би следвало повечето игри да работят в своите PS4 Pro варианти или PS4 побратими, ако няма поддържа на Pro конзолата. И около 100 от най-популярните игри трябваше да се възползват от бууст режима, който беше наличен като опция при PS4 Pro. На първо място при внимателно търсене от моя страна в опциите на конзолата просто не успях да открия какъвто и да е суич за подобен режим. Очакванията ми съответно спаднаха още повече.
Elea
Първата игра за PS4, която тествах, беше моето собствено заглавия за конзолата Elea. Въпросната използва Unreal 4, реализирана е в 3D и въпреки че е малък инди проект, при изготвянето ѝ използвахме почти всички модерни ефекти като PBR материали, детайлни асети, изцяло динамично осветление, SSR, AO, TAA и т.н. Големият бонус за нуждите на тестовете за обратната съвместимост на PS5 с PS4 беше целенасочено оставената от мен опция при PS4 Pro версията за динамична резолюция при максимална възможна стойност от нейтив 4К и 60FPS. При въпросния режим PS4 Pro версията вървеше през дебъгера на девкита на конзолата при стойности, които много рядко надхвърляха 1440p и изключително неконсистентен фреймрейт, криволичещ между 30 и 40FPS. Буквално секунди, след като ми се зареди първата сцена, в която мога да движа камерата при режима за висока резолюция и 60FPS, на лицето ми се появи широка усмивка. Защото скалата между 30-40FPS спонтанно се беше превърнала в абсолютно консистентни 60FPS, a 1440p резолюцията – в нейтив, или много близо до нейтив 4К резолюция. Когато разработвах Elea (дебют през 2018 година), работих с два 1080p монитора, съответно високата резолюция извади на показ детайл на материалите, които дори не съм предполагал, че съществува. Комбинацията от 60FPS и 4К резолюция буквално преобрази моята стара игра, без да съм подготвял специален пач, без да съм докосвал какъвто и да е код. Elea на PS5 е практически като ремастерираните PS3 заглавия тази генерация, които предлагат същото заглавие в по-висока резолюция и (евентуално) фреймрейт.
Както споделих, в последните 10 дни тествах над 300 заглавия, като бууст режима практически работи за всички PS4 игри, което е разкошна новина. Резултатите разбира се не са едни и същи за различните заглавия. При тези, които са със затворени кадри за секунда (30 или 60) и ги постигат качествено на PS4 Pro или PS4, както и тези със статична резолюция, разликите се изразяват единствено в по-бързото зареждане и използвания HDR режим за всяко отделно PS4 заглавие (дори при тези, които не поддържат официално HDR). Wow моментите обаче идват при заглавия, които използват DRS и не могат да постигнат заложените им фреймрейт цели (30 или 60FPS). На база тестовете ми всяка игра, която не може да задържи своите 30FPS или е далеч от константни 60FPS, на PS5 постига своите цели в 99% от времето. Заглавията с динамична резолюция пък винаги остават на най-високите максимални стойности, заложени от всеки разработчик.
Истината е, че без намесата на съответния дев PS5 просто няма как да повлияе на затворените резолюции и фреймрейт. В този смисъл заглавия като Days Gone и Ghost of Tsushima получиха специални PlayStation 5 пачове, чрез които те могат не само да изглеждат по-добре, но и да вървят значително по-гладко. И двете игри в своята PS4 Pro инкарнация вървяха при чекърборд 4К и 30FPS. След PS5 ъпдейите им те вървят в стабилни 60FPS и динамична нейтив 4К резолюция, като разликите с иначе отлично изглеждащите им PS4 Pro версиите е огромна. Двете заглавия зареждат осезаемо по-бързо, въпреки че не могат да достигнат бесните скорости на нейтив PS5 заглавията. В този смисъл силно се надявам заглавия като God of War да получат режим на 60FPS при 4К, TLOU 2, тоже. Почти всички популярни PS4 ААА заглавия могат да се възползват пълноценно от хардуера на PS5 при съответната намеса на дадения дев. С други думи очаквам обратната съвместимост на PS5 да претърпи още по-големи промени в позитивна посока в следващата половин година.
Days Gone
Дойде ред да предоставя и списък на тестваните от мен игри, които за момента получават наистина сериозни подобрения само заради това, че са с ънлокнат FPS, чиито най-високи стойности не могат да достигнат или използват динамична резолюция. Както споменах всяко заглавие може да получи HDR поддръжка и по-бързо зареждане, затова няма да отбелязвам тези два елемента, защото те са константни при всички PS4 игри. Също така не съм включил заглавия, които имат подобрения при кадрите за секунда, но те са минимални, защото съответните игри и в оригинал се справят добре. Трябва да допълня, че дори да използвате външен механичен HDD отново ще получите по-бързо зареждане на PS4 заглавията, защото CPU-то на PlayStation 5 декомпресира много по-бързо данните, които трябва да се обработят и покажат на екрана.
Days Gone – 60FPS/4K
Ghost of Tsushima – 60FPS/4K
God of War – стабилни 60FPS но само в 1080p режима (Performance)
Battlefield V и 1 – динамична резолюция на по-високи нива плюс стабилни 60FPS
Observer – 60FPS
Kona – 60FPS
Saints Row IV – 60FPS
Wolfenstein Young Blood – динамична резолюция на по-високи нива плюс стабилни 60FPS
Wolfenstein 2 – динамична резолюция на по-високи нива плюс стабилни 60FPS
Трите ААА Tomb Raider игри – 60FPS на 1080p режимите
Metro Exodus – стабилни 30FPS
The Evil Within – стабилни 30FPS
The Evil Within 2 – 60 FPS
Resident Evil 2 – стабилни 60FPS
inFamous First Light – стабилни 60FPS във 4К режима
inFamous Second Son – стабилни 60FPS във 4К режима
Knack – 4K режим при 60FPS
Knack II – 4K режим при 60FPS
Ghostbusters Remastered – найтив 4К при 60FPS
Doom Eternal – динамична резолюция на по-високи нива плюс стабилни 60FPS
Middle-Earth: Shadow of Mordor -динамична резолюция на по-високи нива
Red Faction Guerrilla Remastered – нейтив 4К при стабилни 30FPS и 1440p при стабилни 60FPS
Until Dawn – 60FPS
Elea – 4K при 60FPS
BroForce – 60FPS
Hitman 2 – динамична резолюция на по-високи нива плюс стабилни 60FPS
Adri1ft – 60FPS
NERO – 60FPS
Rime – 60FPS
Toren – 60FPS
Shenmue 3 – 60FPS
The Park – 60FPS
Amnesia Collection – 60FPS
Talos Principle – 60FPS
Everybody’s Gone to the Rapture – 60FPS
Oddworld New ‘n’ Tasty – 60FPS
Submerged – 60FPS
Contrast – 60FPS
Titan Quest – 60FPS
Close to Sun – 60FPS
The Occupation – 60FPS
The Last Guardian – стабилни 60FPS при 4К режима (ако играта не е пачната)
Ether One – 60FPS
The Vanishing of Ethan Carter – 60FPS
Dark Souls 3 – 60FPS
Final Fantasy XV – 60FPS при Lite режима
Diablo III – динамична резолюция на по-високи нива плюс стабилни 60FPS
Killzone Shadow Fall – 60FPS
Nioh – Movie (Variable Frame Rate) режимът при 60FPS
Nioh 2 – Movie (Variable Frame Rate) режимът при 60FPS
Daylight – 60FPS
Kholat – 60FPS
Middle-Earth Shadow of War – Динамичната резолюция при quality режима е 4К вече при стабилни 30FPS
Sekiro: Shadows Die Twice – 60FPS
Трябва да кажа няколко думи обаче и за около стотина заглавия, които могат да се играят на PlayStation 5, но за момента не в оптимална форма. При такива игри още с пускането им ще ви излезе съобщение, което ще натърти, че можете да очаквате графични бъгове. Сред тези, които съм тествал, личат имената на:
Assassin’s Creed Syndicate (графични гличове)
Mafia III: Definitive Edition (все още не съм попаднал на проблеми)
Prey (крашва ми конзолата на лоудинга след new game)
Call of Duty: Infinite Warfare (все още не съм попаднал на проблеми)
Hellblade: Senua’s Sacrifice (все още не съм попаднал на проблеми)
Sea of Solitude (буквално неиграема заради сериозни графични бъгове)
Close to the Sun (все още не съм попаднал на проблеми)
Sleeping Dogs: Definitive Edition (все още не съм попаднал на проблеми)
Entwined (все още не съм попаднал на проблеми)
PixelJunk Shooter Ultimate (все още не съм попаднал на проблеми)
Ghostbusters: The Video Game Remastered (все още не съм попаднал на проблеми)
Daylight (графични гличове)
LittleBigPlanet 3 (все още не съм попаднал на проблеми)
Lara Croft and the Temple of Osiris (графични гличове)
Batman: Return to Arkham – Arkham City (играта работи в по-ниска резолюция на PS5?)
Силно се надявам след време тези заглавия да получат допълнителни пачове от Sony или техните разработчици.
Assassin’s Creed Syndicate
В заключение мога само да кажа, че на премиерата на PS4 и Xbox One нито една от двете конзоли не предлагаше каквато и да е форма на обратна съвместимост. В конкретния случай PlayStation 5 предлага изключително качествена такава от ден първи, която покрива над 95% от всички над 4000 игри, издадени за PS4. Любопитен за отбелязване факт е, че практически чисто количествено PS5 е обратно съвместима с повече игри от преходни генерации, отколкото Xbox Series X/S. Японската компания, подобно на Microsoft, едва ли ще спре с моментната фаза на обратна съвместимост. Силно се надявам подобно на Days Gone и Ghost of Tsushima и други големи заглавия да получат специални PS5 пачове. Очаквам и допълнителни ъпдейти за малкото заглавията, които към момента не са с перфектна съвместимост. По отношение на 10-те, които въобще не тръгват на конзолата, единият от разработчиците вече работи върху пач. Трябва да посоча също, че The Gardens Between, въпреки че не беше в списъка с несъвместими заглавия, също не работи под каквато и да е форма на PS5.
В крайна сметка обаче прехода дори на ден първи от PS4 към PS5 е повече от плавен и освен огромен процент съвместими заглавията голяма част от тях получават значителни технически подобрения, без това да струва на крайния потребител и стотинка.
Hellblade: Senua’s Sacrifice
30 ноември 2020 @ 18:32
Здравейте – по време на игра ли се изключва, или дори в менютата на конзолата?
29 ноември 2020 @ 21:37
Здравейте аз съм с дигиталната версия на ps5 и попаднах на следния проблем играта се самоизключва ако с тайната температура е под 20градуса.