Театърът на дигиталните мечти
Dreams на британците от Media Molecule е вероятно един от най-странните комерсиални first party продукти, излизали на конзолна платформа. Някога. От стандартна бизнес гледна точка трудно може да се намери логично обяснение защо във времена, в които буквално на седмична база излизат десетки нови игри, е необходимо да предлагаш софтуер, който представлява своего рода гейм-енджин, предоставящ възможност да правиш игри. Дава ти и шанс да играеш произведенията на останалите играчи (девове?), създадени в рамките на въпросния енджин. Най-често ранни прототипи и кратки артистични форми. И много рядко сравнително завършени, работещи игри. Звучи дори абсурдно, нали? Не е.
Истината е, че винаги съм желал наличието на подобен софтуер, който може да отвори широко вратите на хората с идеи, които обаче нямат техническа възможност да реализират в гейм формат посредством популярните и достъпни енджини на днешния ден. Инструментите в енджина на Dreams са написани по начин, който позволява адекватна композиция, скулптуриране (на модели), скриптинг, кураторство, кинематография и не на последно място комплексен гейм дизайн. Инструменти, налични посредством интерфейс, който би следвало да е достъпен за всеки. В крайна сметка говорим за комерсиален софтуер, който се предлага за момента единствено на конзолна платформа – PlayStation 4. C++, C#, Java и т.н. не се изискват под каквато и да е форма.
Мечтана свобода
За щастие софтуерът на Media Molecule вече привлича различни видове творци, предлагайки им начин да осъществят своите гейм концепции и да ги покажат на стотици хиляди играчи. Привлича различни като философия и мислене хора, които потенциално могат да реализират нови идеи. Да предложат нови решения, нов поглед върху вече изградени гейм канони. Нещо повече, Dreams може да помогне на тези нови таланти да бъдат забелязани не само от споменатото количество играчи, закупили Dreams, но и от хора, които да им отворят пътя за влизане в индустрията.
Например след старта на Early Access версията (април 2019), студиото собственост на Sony и създател на „играта“ Media Molecule, вече е наело четирима души, които са създавали софтуер в Dreams. Друго британско студио – Sumo Digital, също е наело дизайнер от Dreams общността.
Escapist Magazine съобщи и за друг подобен случай – създател на нива/игри в Dreams, който никога преди това не е опитвал да разработва развлекателен софтуер, е бил нает в европейско студио заради работата си по Dreams проекта Blade Gunner, който пък от своя страна е вдъхновен от PlayStation 4 класиката Resogun. Това са само официалните случаи, за които моя милост знае.
„Видяхме как (с Dreams) хората откриват своята страст към разработването на игри. Поради тази причина стартирахме наградно шоу в началото на 2020 година, а един от номинираните вече започна своята кариера в гейм индустрията, след като откри чрез Dreams своето желание и страст да се развива като творческа личност. Именно върху това беше построена нашата идея при създаването на Dreams”, споделя Том Дент от Media Molecule.
Важно разбира се е да допълня, че Dreams не е първият продукт на Media Molecule, изграден на принципа „play, create, share“. Тази чест лежи на плещите на LittleBigPlanet за PlayStation 3. За разлика от Dreams обаче инструментите за създаване на игри бяха силно ограничени (спрямо новия продукт на „молекулите“).
Друг важен елемент, свързан с тук разглеждания софтуер, е, че неговият създател нееднократно сподели, че Dreams може да бъде използван и за проекти, различни от видео игри. Към днешна дата платформата предлага стотици артистични/визуални творби, създадени без никакви криейтив ограничения, които не търсят непременно да се харесат на някого. Те включват визуализации на закуска в изключително детайлна среда, фотореалистична разходка в гора, музикални клипове и т.н., и т.н. освободени от всякакви рестрикции виждания на хора, които създават съдържание чрез инструментите в Dreams.
Аз самият включих режима за създаване в Dreams, само за да открия системи за логическо програмиране, далеч по-ясни и на първо четене лесни за схващане от визуалното скриптиране в Unreal 4 и Blueprints. Англичаните са се погрижили всякаква геймплейна логика да може просто да се извиква по крайно интуитивен начин. Включително и сейв система, тонове видове взаимодействие с околна среда, богати аудио възможности, анимации и др. Практически Dreams е дигитално Lego, което чака своите ползватели да построят от него образно казано замъка на мечтите си.
„Художници могат да използват Dreams за създаването на консепт арт, архитектите ще го използват за други техни идеи. В основата си Dreams е игра, да, но и такава, която предлага множество начини за използване и създаване на всякакъв тип дигитално съдържание. Хората композират чрез Dreams и дори създават албуми е EP-та през нашия софтуер.“, продължава Том Дент.
Развитие на бизнес модел
В началото на март 2019 година Media Molecule обяви нова програма (все още в бета към момента на писането на този текст), чрез която създателите на съдържание в Dreams могат да го разпространяват и дори продават извън екосистемата на PlayStation. Например създадели на видео клипове в Dreams или дори такива, сътворили плакат в някаква арт форма. „Участниците в тази програма притежават правата върху своето произведение“, твърди Media Molecule, а студиото цели „да направи лесен“ прехода към възможност за монетизиране на създаваните в Dreams дигитални творби.
Разбира се предлагането на подобна програма носи със себе си множество рискове и подводни камъни. На първо място няма гаранция, че един потребител скоро може да бъде част от нея. Освен ако не се е възползвал от Early Access варианта на Dreams преди премиерата на официалната версия.
Media Molecule изисква и сериозна документация, свързана с комерсиалните планове на съответния създател на съдържание.
Не на последно място, ако даден продукт използва чужд лиценз – например е базиран на франчайз като Mario на Nintendo, Sonic на SEGA и Fallout на Bethesda, то няма как да се класира за подобна програма. Нещо повече, Nintendo помоли официално Sony да преустанови възможността за създаване на софтуер чрез Dreams с участието на персонажи от техни именити поредици (Mario, Zelda, Metroid и др.). Или да спре предлагането им в „магазина“ на Dreams.
В крайна сметка обаче развитието на подобна програма може да отвори още по-широко вратите за споменатите в началото на този текст хора с идеи. Дори и част от тях да нямат никакъв интерес към игрите. Въпреки че ми е трудно да си представя (поне за момента) как някой ще успее да изгради сериозен бизнес посредством конзолен софтуер като тук представения, Dreams може да се окаже като реална възможност за допълнителен доход на творци, чиито арт произведения костват много време и усилия да се изградят чрез алтернативни софтуерни решения (Unreal, Unity и др.).
My Dream Is Yours
Видеата, публикувани в този текст, са свалени директно от личния ми PlayStation 4 Pro и представят богата палитра от артистични творби и жанрово разнообразие, което може да се създаде посредством инструментите на британското студио. Цената на Dreams е скромните 40 долара. Сума, срещу която всеки млад играч с потенциал и желание в бъдеще да се занимава с разработка на игри може да започне да тренира осъществяването на идеите, които циркулират в съзнанието му.
Не на последно място трябва да допълня и очаквания безплатен VR ъпдейт, който ще разшири още повече възможностите за разработка на иновативни продукти и дигитално съдържание като цяло. В кратце, мечтите срещу по-малко от 80 лева са рядко срещано явление, а Media Molecule предоставя именно това срещу спомената сума – инструмент за забавление и осъществяване на (дев) мечти. Амин.