Жените в гейм индустрията – повече от когато и да било, но все още твърде малко
Участието на нежния пол в производството на развлекателен софтуер е по-значимо от всякога, но, няма какво да се лъжем – голяма част от дамите в индустрията са извървели много труден път по време на изграждането на своите кариери. Част от тях, като Ейми Хенинг, Бренда Ромеро, Сиобан Реди, Джесика Кър, Робин Хунике и др. са сред най-влиятелните жени в индустрията, успели да преминат в крайна сметка успешно през тестостероновия игленик, представляващ индустрията през 80-те и 90-те години на миналия век.
Пътят за една жена разработчик през 2020 година обаче все още е хлъзгав, макар и вече асфалтиран.
„Преди няколко години, когато преминавах американската граница, митническият служител ме попита какво работя. Отговорих му, че съм дизайнер на видео игри. Той се намръщи и каза: „Синът ми е пристрастен към видео игрите и отказва да учи. Защо правите такива неща?“ Бях шокирана и малко уплашена, разказва Джинг Ли, гейм дизанер в Pixelopus. Думите ѝ са част от дискусия между осем дами от гейминг индустрията относно представянето на жените и равенството между половете както в историите в игрите, така и сред създателите им. Мотото на дискусията е “Светът на равенството е свят на възможностите”.
“Отговорих му, че всъщност много игри са направени с цел да имат положително влияние върху децата“, продължава разказа си Ли. Добавя, че е работила върху видео игра, която е обучавала второкласници по математика. Разказала на митническия служител и за играта Concrete Genie, която показва на децата как да преодолеят тормоза и негативното отношение. Подпечатвайки паспорта ѝ, митническият служител обещал да потърси такива игри за сина си.
Източник: Naughty Dog
В гейминг индустрията равенството между половете е сред основните теми от дневния ред на много лидери. Въпреки това резултатите засега не са съвсем задоволителни. Ето малко статистика:
Едва 21% от разработчниците на видео игри са жени, сочат данни от 2017 г.
Само 14% от заетите в гейминг индустрията през 2017 г. във Великобритания са жени. Все пак това е сериозен напредък спрямо 2009 г.,, когато са били само 4%.
16,5% от работещите в индустрията в Испания през 2018 г. са жени. Увеличението спрямо 2014 година е с 0,5%.
В САЩ заетите в сферата на видео игрите жени получават 86 цента за всеки долар, който изкарват мъжете.
46% от геймърите в САЩ са жени, сочат данните за 2018 г.
„Наличието на повече жени в индустрията може да доведе до разнообразни идеи и перспективи. Това, от своя страна, ще направи видео игрите атрактивни за нови аудитории“, смята Джинг Ли.
„Всеки носи нещо от собствения си свят в работата си. Именно заради това разнообразието от хора и гледни точки е толкова важно“, смята Джасинда Джу, художествен директор на Insomniac Games, което все още се носи на вълната на успеха от Marvel’s Spider Man от 2018 година.
„Всички ние трябва да се стремим да вземем най-умните, креативни и иновативни хора в студиата си“, казва Хали Грос, водещ наративен дизайнер в Naughty Dog. Тя е разработчикът, отговорен за заглавия като The Last of Us и Uncharted. “За да стане това, трябва да бъдем гостоприемни към всички хора, независимо от тяхната раса, сексуална ориентация или полова идентичност“, добавя Грос.
За Алмудена Сория, водещ аниматор в Naughty Dog, включването на жени в процеса на създаване на видео игри е необходимо, защото жените имат различен начин на мислене, както и различен житейски опит. „Ние минаваме през много неща, с които мъжете нямат досег, съответно бихме могли да разкажем друг тип истории”, смята тя.
„Сред жените има много талантливи артисти, програмисти, анализатори и други експерти“, споделя Лерика Малаева, управляващ директор в DevGAMM – конференция за професионалисти в гейм индустрията в Русия, Украйна и Беларус. Тя посочва, че има тенденция на увеличение на дела на младите жени в сектора.
Източинк: William Iven
В момента в гейминг индустрията работят повече жени от когато и да било преди, но хората не знаят това. Трябва да направим така, че жените да попаднат в светлините на прожекторите, смята Мина Сато, директор бизнес развитие в Japan Studio – дъщерно студио на Sony Interactive Entertainment, което стои зад игри като Shadow of the Colossus.
„В чисто човешки план всеки има право да се опита да сбъдне мечтата си“, вярва Лайла Шабир, основател и изпълнителен директор на Girls Make Games – организация, основана през 2014 година, която окуражава момичетата да преследват кариера в гейминг индустрията. Шабир разказва как като малка е обичала Чун-Ли от Street Fighter. Това е първият женски образ в бойна игра. В настоящето пък ѝ допада да „влиза в обувките“ на Аш от League of Legends. Що се отнася до женските образи в игрите, Алмулена Сория споделя, че любимата ѝ героиня е Ели от The Last of Us. “Тя е истинска, сложна и комплексна личност“. Хали Грос отчита предимствата на това, че виждаме все повече силни женски образи в игрите, но, според нея често тези героини са твърде перфектни. „Невъзможно силни, невъзможно героични, тези жени сякаш нямат нужда да се променят, да израстват“, казва тя. „Вярвам, че, ако позволим на нашите героини да имат човешки недостатъци, да проявяват устойчивост, а не съвършенство, играчите ще могат да се отъждествяват с тях по-лесно.“
Участничките в дискусията са единодушни, че е постигнат напредък в посока наличие на жени в екипите за производство на видео игри и равенство, особено в компании като PlayStation (Sony) и Xbox (Microsoft), които са го превърнали в приоритет. В същото време има проблеми, с които индустрията продължава да се сблъсква – от дискриминацията на служителите през липсата на истории, разказани от гледната точка на жени, до лековатото отношение на масовите медии към видео игрите. Въпреки това прогнозите за бъдещето са изключително положителни. “Винаги съм вярвала, че игрите не са просто средство за забавление, ами имат силата да разказват истории, да образоват. Те са единствената масова медия, която е интерактивна и заради това биха могли да имат много по-голямо значение. Жените могат да им помогнат да достигнат пълния си потенциал“, смята Джинг Ли.