Valorant – как от един beta тест се прави сензация
На 7 април 2020 година повече от 1,7 милиона души едновременно гледаха beta теста на Valorant на живо в Twitch. Кои гениални действия на Riot Games предизвикаха такъв нечуван интерес към чисто новото IP?
Всеки, който е играл на игра, докато е в процес на разработка, напълно осъзнава важността на beta тестването. Много очаквани заглавия опропастиха по идея огромния си потенциал в името на спестяването на финансови средства и време, нужни за тяхното полиране. Точно поради тази причина CD Projekt Red отложиха издаването на (по техни думи) вече готовата Cyberpunk 2077 с пет месеца, посветени изцяло на полиране, изразяващо се в чистене на бъгове и допълнителни тестове от всякакъв вид.
На проекти от този калибър не се позволяват грешки, защото играчите са най-свързаното потребителско общество и всеки най-малък проблем ще бъде намерен и осъден публично. Именно затова студията, разработващи ААА игри, се борят с издателите си, за да изстискат възможно най-много време, което да вложат в полиране на играта преди нейното издаване.
Всички тези прости принципи обаче директно отиват под въпрос, когато говорим за бъдещи електронни спортове. Основната разлика с всички останали игри е, че тук гледаемостта е може би най-важната характеристика, което автоматично добавя огромна тежест на дейността на издателите. Те са в невероятно трудната позиция да се борят да наложат не просто нова игра, ами нов спорт – да пробият на пазар, който е с утвърдени лидери и фанатична фен база. Това ги принуждава да мислят нестандартно и креативно и именно тук правят история Riot Games, чийто най-обикновен beta тест в момента се гледа от повече хора в Twitch, отколкото следващите 10 игри взети заедно. Как успяха да постигнат такава сензация?
Основната причина за този успех се крие зад дълбокото осъзнаване, че най-важното в спорта са зрителите. А електронният спорт има едно много съществено предимство пред конвенционалния – може да бъде гледан не само по време на събития, ами във всеки един момент. Без значение кое време на деня е, дали е празник, дали навън е буря или дори световна пандемия, геймърите ще стриймват своите любими игри и милиони хора ще ги гледат. Именно от този факт се възползваха Riot – в ситуация, в която Twitch чупи всички рекорди по гледаемост, координираха десетки от най-големите стриймъри да играят затворената beta на Valorant, което автоматично събра голяма част от аудиторията на конкуренцията им. Но истински гениалната им идея е да направят гледането на тези стриймове единствения начин масовият потребител да има шанс да се сдобие с ключ за betaта и да се присъедини. Само чрез свързване на Riot с Twitch акаунта си всеки може просто гледайки един от многобройните стриймове, част от тази програма, във всеки един момент да получи известие, че се е сдобил с достъп. Това не просто принуждава всекиго да гледа, ами се създава чувството за ексклузивност – само богопомазаните малцина (около 50000 за първия ден) получават привилегията да се присъединят към компанията на всички най-известни стриймъри на света, играейки първи потенциално следващия хит на електронните спортове.
Всичко това доведе до безпрецедентен интерес към играта, но не дойде и без някои неизбежни проблеми. Един от тях е може би най-логичният – Valorant е в ранна beta, тя не е готова за тези рекорди по популярност, които чупи. Неизбежните и със сигурност очаквани технически проблеми не закъсняха и се стигна дотам, на върха на хайпа близо 2 милиона души да стоят и да гледат любимите си стриймъри как, вместо да играят, да си говорят общи приказки. Някои танцуваха, някои подрънкваха на китари с известно неудобство, но никой не можеше да даде това, за което бяха дошли всички – геймплей. Разбира се, стриймърите са професионалисти в това да забавляват хората, което до голяма степен компенсира спънката. Друг неизбежен проблем е черният пазар – някои късметлии избират вместо да използват ключа си по предназначение да го продадат. Много хора започват да го обмислят, след като разберат, че достъпът до играта се продава между 150 и 500 долара, а купувачи не липсват. От друга страна, този на пръв поглед негативен ефект, е ясно доказателство, че хората са готови на всичко, за да се докоснат дори за малко (продължителността на beta теста не е обявена) до Valorant.
Тези трудности по никакъв начин не успяха да навредят на основната идея на целия план – да накарат всички да си мечтаят да играят, а дотогава – да гледат кумирите си как го правят. Този ефект ще даде отзвук и на самия launch на играта лятото, когато всички, които не са успели да се доберат дотогава, ще се изсипят да компенсират за всичкото чакане. А чувството за ексклузивност най-вероятно ще остане и след това – по някакъв необикновен начин създадено чрез най-обикновен beta тест на безплатна игра.