Истина за нейтив 4К и гейминг PC пазара
Последното хардуерно проучване на Steam показва няколко неща, които не се споменават често, когато си говорим за PC гейминг – колко микроскопична е нишата на PC картите от висок клас и съответно колко още по-микроскопичен е процентът на играчите, които играят във 4К резолюция.
Има причина изпълнителният директор на Nvidia Дженсън Хуанг да се обърне директно към собствениците на графични процесори от серия GTX 1000, когато разкри новата серия RTX 3000.
Valve публикува изданието от август 2020 г. на дългогодишното хардуерно проучване на Steam, което каталогизира дяловете на всички различни компоненти на един компютър, операционни системи и VR шлемове и много компютри и лаптопи, работещи със Steam.
Както винаги има няколко интересни момента, на които си струва да се обърне внимание. Nvidia продължава да доминира сред видео картите с над 73% дял. Серията GTX 1000 е далеч най-популярната, като серията GTX 900 не е много по-назад. Серията RTX 2000 обаче има много малко присъствие.
Въпреки че са вече на две години, графичните процесори от серия RTX 2000 възлизат на по-малко от 11% от общата потребителска база на Steam. Това е част от причината, поради която изпълнителният директор на Nvidia Дженсън Хуанг посвети момент от анонса на серията RTX 3000, за да убеди собственици на GTX 1000 и 900, че е дошъл момент за надграждане. Той дори се обърна към тях директно в един момент, признавайки, че постигнатото от RTX 2000 не е достатъчно, за да убеди всички да продължат напред.
AMD продължава да крета на PC пазара що се отнася до GPU-та, използвани за гейминг. Единствените що горе популярни карти на компанията са RX серията от среден клас – RX 580 в частност.
По отношение на процесорите, четириядрените CPU-та остават най-доминиращи – 45,76%, следвани от тези с шест ядра – 25,28%. Наличието на 16 GB RAM също остава най-популярната конфигурация – 41,21%, последвана от 8 GB на 31,74%.
1080p отново продължава да бъде доминиращата разделителна способност и всъщност е нараснала с 0,07% в сравнение с проучването от миналия месец и сега възлиза на 65,55%. И 1440p, и 4k отбелязаха ръст и заемат съответно 6.59% и 2.24%. Истината е, че конзоли като PS4 Pro и най-вече Xbox One X направиха повече за популяризирането на 4K резолюцията, отколкото най-можещите PC-та. От друга страна като девове от години натъртваме, че използването на нейтив 4К е изключително погрешен подход що се отнася до подобрения в графичната среда на игрите. Ъпскейлинг техниките към днешна дата са на ниво, което замества успешно нейтив 4К (в случая с DLSS 2.0 дори задминава като качество нейтив 4К), а ще те продължат своето развитие през следващите няколко години.
За VR шлемовете, Oculus Rift S е най-популярен с 23,02%, следван от HTC Vive с 21,46%. Valve Index е на трето място с 15.55% дял.