Искрен Йорданов, маркетингов директор на Zariba Games: Заедно развиваме един виртуален по-добър свят на игрите, в който да няма място за ограничения и сиво ежедневие
Предвид количеството предлагани заглавия на пазара, маркетингът в гейм индустрията никога не е бил по-важен инструмент за успеха на даден развлекателен софтуер или услуга. Достигането до най-голямо количество играчи е генерален проблем за разрешаване за практически всички гейм студиа – от най-малките до най-големите. И точно тук идва ролята на маркетинговия директор – човекът, който е отговорен за маркетинговите и комуникационни стратегии в компанията, за която работи. Отговаря също и за цялостния брандинг и имидж на студиото. Маркетинговият директор изготвя годишни маркетингови планове, създава календар на кампании и събития, определя маркетинговия бюджет и анализира пазара и конкурентите.
Въобще, със сигурност на хората, заемащи подобни позиции, не им е леко, но пък може би една толкова предизвикателна работа ги вдъхновява константно да търсят начини продуктите на компанията да изпъкват и стигат до нова аудитория. Дали това е така, колкото трудно е да си маркетингов директор в днешно време и какви са основните качества, които трябва да притежава един бъдещ кандидат за ролята, ще ни разкаже Искрен Йорданов от Zariba.
Кои са най-големите предизвикателства пред маркетинговите директори в сектора на развлекателните софтуерни услуги през 2021 г. във времената на глобална пандемия? Как се справяте с тях?
Искрен Йорданов: Здравейте на Вас и вашите уважаеми последователи!
Живеем в трудни времена на една глобална пандемия, която променя с всеки изминал ден средата в която сме свикнали да живеем, общуваме, работим и да се забавляваме. И като казах забавление…именно на компании, като Зариба, Казуалино и други в гейм индустрията се пада отговорната задача да спомогнат на хората да преживеят по-леко, доколкото разбира се това е възможно в наложената ни от Ковид 19 ситуация. Това нас, като компания и като екип ни мотивира да даваме максимума всеки ден и виждаме, че усилията ни са оценени.
Анализите, които правим и цифрите ни доказват, че хората изпитват голям нужда да имат катализатор на всичко това, което ни залива през последната година и тенденцията на нови регистрации и като цяло всички метрики на игрите ни се повишиха.
Като пазарен лидер и най-популярната платформа за игри в България – Belot.BG, ние успяваме да допринесем за забавлението на над 100 хиляди дневно играещи потребители. Това са голям брой българи от различни възрасти, интереси, статус в живота, които ги събира любовта към играта и нуждата от социален контакт.
Предизвикателствата към маркетинговия ни отдел по време на пандемията са по-скоро с фокус над това да подобрим изживяването на играчите ни в платформата и да отговорим максимално добре на техните потребителски нужди. Това пък вярваме ще направи всеки един от нашите играчи да се чувства по-щастлив и да се усмихва повече.
Как реши да кандидатстваш за подобна позиция? Каква е връзката ти с гейм индустрията?
И.Й: Когато бях по-млад и си правех планове за живота през далечната 2000 година и обмислях какво искам да уча, бях твърдо решен това да е Информатика. Усещах, че да си компютърен инжинер ще е преспективна, уважавана и добре заплатена работа и сякаш това ме мотивираше тогава. Учих Информатика в Берлин и успях да вляза в един от престижните университети. В последствие любовта ме върна в България. С годините и досега ми до дигиталния маркетинг нещата се промениха. Винаги съм бил контактен човек, а по мое време програмистите бяха до голяма степен самоуки таланти с друго разбиране за думата социален. Е, със сигурност не мога да ги сложа под общ знаменател.
Тогава срещнах сегашния ми работодател г-н Радостин Петров, който ме вдъхнови да се занимавам с маркетинг. Човек, притежаващ огромен брой комплексни качества. Усмихнат, приветлив, човек, който контактуваше много и с различни хора, обикаляше света и определено знаеше как да продава. Тази среща промени мирогледа ми и аз се припознах в него и в това, което бих искал да развия през годините, като личностни и професионални качества. Именно Роди е и моята връзка и вход в безкрайното приключение на гейм индустрията, за което съм му много благодарен!
Какви са качествата, които трябва да притежава един съвременен маркетингов директор?
И.Й: На първо място със сигурност всички онези качества, които ще му позволят да изгради добър и сплотен екип, който да е мотивиран с усмивка и желание да се справя с ежедневните задачи и да постига големите цели, които ние като компания сме си поставили.
Вярвам, че благият лидер е по-добър и успешен за екипа си. Никога не съм обичал да съм шеф, а по-скоро се стремя да бъда лидер за моите колеги. Винаги работя с удоволствие с всеки един от тях и съм щастлив, когато успявам да им помогна и видя в очите им удовлетворението от постигната цел и професионално свършената задача. Държа много и на екипа и затова се стремя да мотивирам добрата екипна работа в отдела.
Иначе в професионален план знанията и информацията, която трябва да трупа и осмисля маркетинговият директор е много и динамична. Невинаги процесите се случват по план и се налага да сме гъвкави. Определно вярвам, че и Наполеон е бил колега по онова време. Мултитаскинга е просто задължителен и не на последно място желанието и мотивацията за работа, за да може да издържа на темпото!
Какво те интересува или вълнува най-силно в маркетинга като дисциплина?
И.Й: През годините ми се е налагало да мина през всички дисциплини и това много ми помага в момента в работата ми с екипа. Аз съм човек, който обича предизвикателствата и когато нещо ми стане монотонно започвам да губя интерес. Със сигурност през годините всяка една от дисциплините в дигиталния маркетинг ми е дала дозата адреналин и мога много да разказвам. Разбира се за комюнити мениджъра, това би била радостта и благодарността на доволен играч, на SEO/ASO специалистта това марката да е откриваема и на първо място в SERP-a, а за B2B мениджъра удовлетворението от затворена сделка за успешно дългосрочно партньорство с голяма стойност за компанията.
За новата 2021 година имаме фокус над работата ни с инфлуенсъри. Разработваме инфлуенсърска програма, която много скоро ще е live на belot.bg. Работата ни с тях е вингаи вълнуваща и пада голямо забавление и за двете страни. А когато и кампанията се получи успешна, следват много други в дългосрочен план.
Разработваме и affiliate програма, която набира скорост. Работим добре и с клубове, на които предлагаме да организират онлайн срещи на техните членове. Стремим се да събираме любителите на игри онлайн, където заедно да се забавляват с любимата игра.
Към днешна дата може би най-щастлив съм, когато намирам време да се откъсна от оперативните си задачи и да поработя с екипа. Млади хора, усмихнати, които ме зареждат много!
Какво е чувството да работиш за една от успешните български гейм компании с най-голяма история? Изградените от студиото традиции представляват ли допълнителна тежест?
И.Й: Със сигурност отговорността е голяма. Обръщайки се назад, изпитвам чувство на гордост за постигнатото през последните вече 12 години. Благодарен съм за шанса, който имам и привилегията да работя с едни от най-добрите професионилисти в гейминг индустрията. Заедно да развиваме един виртуален по-добър свят на игрите, в който да няма място за ограничения и сиво ежедневие и хората да се чувстват по-щастливи и повече заедно.
Традициите трябва да се спазват и запазват през годините. Традициите Зариба и Казуалино да създават качествени игри е високо оценена и от нашите играчи. Благодарим на всеки един за доверието! Обещаваме ви да ставаме все по-добри заедно!
Как работи маркетингът на Zabira – как успяват игрите на компанията да достигат до милиони потребители в световен мащаб?
И.Й: Предимно с усмивка (смее се – бел. ред) На сила хубост не става са казали хората. Така и ние се стремим да се забавляваме в работата си и съм убеден, че това води след себе си и добрите резултати.
Разбира се всичко започва от създаването на топ продукт, който прави работата на маркетинг екипа песен. Тук бих искал да благодаря на продуктовите ни мениджъри, dev/game отдела, QA, които се грижат за безкомпромисното качество, което предлагаме. Не, няма да съм скромен, тъй като много добре знам пътя, който се изминава, за да постигнеш висока оценка от играчите.
Работим в много конкурентна среда, особено за игрите ни в САЩ, Франция и като цяло Европа, където качеството е определящо за постигането на маркетинговите ни цели. Продуктът ни е уникален и това спомага да преборим конкуренцията!
Смяташ ли, че има някакви заблуди, публични или професионални, около маркетинга в игралната индустрия?
И.Й: Най-голямата заблуда в която живее един програмист е, че маркетингът е лесна работа. Другият мит за съжаление е, че с малък бюджет може да се постигнат големи резултати. Да, това би било възможно при добър тайминг или малко повече късмет. Със сигурност не само късмет, но и много работа е нужна, за да бъдат постигнати високи маркетингови цели.
В модерния свят маркетингът е свързан с използването на специфичен софтуер и съответните данни, за да останете конкурентоспособни. И от там, мнението ти за всички модерни трендове при маркетирането на развлекателни софтуерни продукт – инфлуенсъри/стриймъри, дамите като таргет за гейминг компаниите (все повече жени играят игри), стрийминг платформите? Важността на общностите около един продукт и въобще, как виждаш развитието на маркетинга в гейм индустрията в следващите няколко години?
И.Й: Със сигурност бъдещето на маркетинга е дигитално. Вече е почти невъзможно даден бранд успешно да наложи продукт, услуга и като цяло марките си, без да е позициониран дигитално по един или друг начин.
През следващите години фокусът на маркетинга все повече ще е над негово величество клиента и изграждането на доверие с марката. Всички маркетингови инструменти, дистрибуционни канали, платформи и стратегии ще са съобразени с поведението и нуждите на потребителите. Маркетинговите послания вече са на персонално ниво, благодарение на дигиталната следа, която остава в интернет и възможността за прецизно таргетиране и точно определня нуждите на потребителския профил.
Автоматизацията на процесите ще е ключов фактор при оптимизацията на работата на маркетинговите експерти. Рекламните платформи предлагат все по-прецизно таргетиране и се стремят да задоволят всички изисквания за постигането на маркетинговите цели и реализирането на успешна кампания на възможно най-добра цена.
Социалните мрежи и маркетингът на влиятние ще са ключови и в бъдеще, като основен инструмент за ангажиране на общностите и създаването на доверие към марката.
И не на последно място, компаните трябва да насочат усилието си в създаването и продажбата на преживявания и емоции. Потребителят вече не купува просто продукт, а търси и добавената стойност към него. Все по-силна ще е връзката и взаимодействието между потребителя и компаниите, при създаването на успешна марка. Новото поколение ще изисква все повече всичко да се случва бързо, лесно и високотехнологично и компаниите трябва да се съобразят. Те са родени с телефон или таблет в ръка и технологично поколение за което смартфонът е център на вселената.
Разбира се всичко е трудно да се предвиди, тъй като голям фактор е политическата обстановка в света, която определя глобалните процеси и изненади никога не липсват. Но, трябва да се забавляваме и да виждаме чашата винаги наполовина пълна!
Какви съвети имаш за хората, които търсят работа в този бранш?
И.Й: Преди всичко да са информирани и мотивирани, когато направят крачката да кандидатстват. Отношението към интервюто за работа, желанието и разбира се добрата подготовка би им дала предимство. Случвало се е при нас да идват кандидати, които дори не са направили усилието да проверят в коя фирма са си подали документи. Това прави не добро впечатление. Една от основните мотивации за нас, като работодател в сферата на игрите, е кандидатът да играе и обича игрите.
Със сигурност много ценни са качествата и за работа в екип. Създаването на качествени продукти изисква много екипна работа. И не на последно място натрупаният опит на дадена позиция винаги помага!