Защо пиксел-арт игрите станаха отново популярни и кои са най-добрите нови пиксел творения
Може би няма нужда да казваме, че гейм индустрията е една от най-високотехнологичните сфери, която се развива с всеки изминал ден. Игрите вече поддържат ray tracing, VR режими, AR и много други новости, които тотално ни карат да се пренесем в дадената вселена. Въпреки това вече няколко години подред се наблюдава едно движение към завръщане към миналото и бум на т.н пиксел игри, които нямат нищо общо с AAA-заглавията, но понякога стават по-популярни и от тях.
Какво е пиксел игра и изкуство?
Изкуството да създаваш картинки с пиксели е базирано на растерно цифрово произведение, което се гради пиксел по пиксел. Формата е подобна на мозайка, тъй като се фокусира върху малки парчета, поставени едно до друго, за да се създаде по възможност впечатляващо произведение на изкуството.
Защо пиксел игрите станаха толкова популярни:
Някои ще кажат, че пиксел игрите никога не са излизали от мода, но това по-скоро не е така. Класиките като Super Mario и Sonic The Hedgehog завинаги ще останат като най-високото, недостижимо за мнозина ниво при направата на една пиксел игра, но със сигурност имаше период преди около 20–25 години, когато пазарът премина от прехода на 2D към 3D, съответно и когато гейм индустрията и феновете ѝ бяха изцяло насочени през онези времена скритно към триизмерното бъдеще на игрите. Може би и затова терминът “пиксел изкуство” често се използва за синоним на “ретро’’, повечето хора си спомнят за времената около 1985 – 1995 година, когато почти всичко, което играехме, беше наистина направено с помощта на пиксели.
Настоящем, когато говорим за видео игри, главно се фокусираме върху заглавия като Death Stranding, The Last Of Us и всички други, които впечатляват с графики, геймплей и левъл дизайн. Те се стараят да направят играенето на съответния развлекателен софтуер голямо предизвикателство, което да се хареса на играча, но точно и това е най-голямата разлика с игрите отпреди 20-30 години. Старите заглавия като Super Mario бяха толкова изчистени като геймплей, въпреки това с перфектен левъл дизайн, който ни затрудняваше да минем нивото, но също така не ни караше да си удряме главата, докато намерим правилния изход или да решим мистерията – те бяха простички, но ни забавляваха от сърце. Това е и причината да наблюдаваме бум на пиксел игрите в последните няколко години – просто на феновете им липсва нещо лесно и забавно, ниво, което ще ни отнеме няколко минути… не дни.
Няма как да отречем, че днес пиксел изкуството е на изцяло друго ниво (pun intended), а Twitter е правилното място, където човек може да се гмурне в пиксел света и да намери шедьоври като този:
Something autumn themed for you all ~#pixelart #yokai #ドット絵 pic.twitter.com/bETbJvbHPw
— Johan Aronson (@JohanAronson) October 8, 2020
А ето и една микроскопична част от интересните пиксел игри в последните години:
Stardew Valley (2016) – тази игра може да оглави няколко вида класации – за най-добра фермерска игра, най-релаксираща и една от най-купуваните игри в света, разработени само от един човек – ConcernedApe. Ако си мислите, че FarmVille е (беше) най-играният фермерски симулатор, то време е да се запознаете със Stardew Valley. С над 230 000 позитивни ревюта в Steam, тя е една от най-известните пиксел игри. Предлага се за абсолютно всички платформи (дори PS Vita), а да си създадеш ферма с някой твой приятел, където да отглеждате пилета и посеви, е преживяване, което можем да препоръчаме. Не забравяме да допълним, че Stardew продължава да получава ъпдейти и ново съдържание!
Factorio (2020) – едно съвсем ново заглавие, което обаче набра мигновено десетки хиляди позитивни ревюта. Factorio е игра за изграждане и създаване на автоматизирани фабрики за производство на елементи с нарастваща сложност в рамките на безкраен 2D свят. Използвайте въображението си, за да проектирате фабриката си, да комбинирате прости елементи в гениални структури и накрая да я защитите от съществата, които ви атакуват.
Blasphemous (2019) – бихме определили това заглавие като чисто произведение на изкуството откъм история и пиксел арт. То попада в един интересен жанр – метроидния (metroidvania). Това са екшън-приключенски игри, в със специфично напредване от страна на играча – колаборация между геймплейните структури на Super Metroid и оригиналните Castlevania заглавия за NES, SNES и Mega Drive. Жанрът е създаден от Коджи Игараши, който свързваме с една от най-големите стари класики в пиксел игрите – споменатата Castlevania и дългоочакваното ново заглавие Bloodstained: Ritual of the Night.
Graveyard Keeper (2018) – връщаме се отново към първата игра от нашата листа Stardew valley – ако там главната цел е да посеете ниви и да се сприятелите с жителите от селото, то тук е да заравяте трупове в гробището. Graveyard Keeper бързо ще ви запали по това да станете гробари. Всички други елементи като изпълнение на куестове и история само правят играта още по-забавна.
The Binding of Isaac: Rebirth (2014) – Играта е сравнително проста като геймплей, но пък невероятно забавна и има над 100 000 положителни ревюта в Steam. Играчът поема ролята на Исак, който се опитва да избяга от майка си, която желае да жертва сина си, за да докаже вярата си в Бог. Нивата на играта се генерират на случаен принцип и играчът може да развие своя герой чрез различни обекти. Целта е да стигнете до края на подземието, където Исак се изправя срещу майка си. След като превъртите играта, отключвате и по-трудни нови нива към подземието.
Пиксел игрите са своеобразен пример в гейм индустрията, че една игра без значение от трудността или графиките може да бъде забавна и да носи същото удоволствие от играенето като едно AAA заглавие. Ние се надяваме пиксел изкуството да продължи да бъде модерно дори и след 10 години, защото носталгията, която носи от времената на оригиналното Mario, по-трудно може да бъде почувствана от едно модерно 3D ААА заглавие, в което се инвестирани стотици милиони долари.