PS5 и Xbox Series X харчат повече ток от 60-инчов телевизор?
PlayStation 5 и Xbox Series X харчат повече ток от 60-инчов телевизор. Конзолите от новата генерация изразходват от 160 до 200+ вата електричество, което е повече от техните предшественици, сочат данните от доклад на Съвета на САЩ за защита на природните ресурси (NRDC).
Консумацията на ток намалява с едва 1 ват, когато конзолите са в режим на почивка (rest mode).
Докладът подчертава въздействието на функции като режима на незабавно включване (instant-on-mode) на Xbox, който е активиран по подразбиране. “Това на пръв поглед несъществено решение на Microsoft може да доведе до еквивалент на годишна генерация на електроенергия на една голяма (500 MW) електроцентрала за изгаряне на въглища и да струва на американските собственици на Xbox около 1 милиард долара за сметки за електричество“, пише в доклада.
Около две трети от потребителите поддържат режима за незабавно включване по подразбиране на своя Xbox. По този начин само в САЩ ще се изразходват почти четири милиарда киловатчаса електроенергия до края на 2025 г. Това са приблизително три милиона тона емисии на въглероден диоксид.
Американската организация за защита на природните ресурси пояснява, че консумацията на енергия на най-новите конзоли е особено висока при играенето на игри от ново поколение, но „значително по-ниска” при игри, предназначени за по-стари конзоли с обратна съвместимост.
В доклада се посочва високата консумация на енергия при стрийминга на телевизионни предавания или филми на конзолите, особено при преминаването от гейминг към стрийминг.
„Това може да спести няколко секунди, но конзолата ще изразходва между 30 и 70 вата – около 10 до 25 пъти повече мощност, отколкото е необходима на стрийминг устройство като Apple TV, Roku box или Amazon Fire Stick за предаване на същото шоу“, се казва в доклада. Еко организацията посочва, че многократно е призовавала Sony и Microsoft да включат специален чип с ниска мощност за възпроизвеждане на видео в своите конзоли.
От Съвета на САЩ за защита на природните ресурси призоват Sony и Microsoft да проведат проучвания за това как играчите използват опциите за пестене на енергия на своите конзоли и да изготвят публичен доклад по темата. Такова проучване трябва също да вземе предвид емисиите на въглерод, причинени от все по-популярните облачно базирани игри, при които голяма част от изчисленията се случват off-site в енергоемки центрове за данни.
Длъжни сме обаче да допълним, че някои от числата звучат странно на фона на изследванията на британците от Digital Foundry, които особено за споменатия Rest mode при конзолите посочват коренно различни стойности. Ето тези за PlayStation 5 и тези за Xbox Series X.