Отговорност за качеството с Денис Юмеров от Zariba
Quality Assurance (“осигуряване на качество“ на български? – бел. ред) е нерядко пренебрегван елемент от конструирането на една игра. Често пъти не поради нежелание, а заради притискащи срокове. Разбира се има и случаи, в които финансовата част е отговорна за липсата на качествен QA на един софтуер. Например дебютният такъв, зад който стоят моите инициали, но в случая няма да навлизам в подробности, защото естествено е намесен и third party елемент.
Истината е, че процесът Quality Assurance е съществена част от изработката на една игра и още по-важно – съществена част за постигане на качествено изпълнение.
В рамките на този текст разговаряме с Денис Юмеров, завеждащ отдела QA в Zariba, който, прочее, си търси колега в успешното ни морско студио именно на позицията QA Specialist. Можете да разгледате обявата на следния адрес.
На първо място, нека обясним на нашите читатели с няколко думи за какво отговаря един QA Specialist?
Денис Юмеров: QA специалистът отговаря за тестването на продукта от най-ранните фази на разработването му, като изпълнява различни типове тестове, за да открие всички възможни проблеми, които иначе биха засегнали крайния потребител. Работи в постоянна комуникация с разработчиците, за да им предостави максимално точна информация за репродуцираните бъгове, и ги описва в репорти. Следи и за фиксването на репортнатите проблеми, след което тества фиксовете и всички потенциално засегнати функционалности с регресивни тестове. Често чуван мит е, че работата на QA специалиста приключва с откриването и репортването на бъговете – нашата задача е да осигурим качеството на продукта, като освен да открием съществуващите бъгове, трябва да потвърдим и че след оправянето им всичко вече работи правилно.
Какви са според теб основните качества, които трябва да притежава човек, който желае да работи в QA сферата що се отнася до работата върху развлекателен софтуер?
Д.Ю: Изключително важно качество е непримиримото любопитство, тъй като то е двигател за развитието на човек, както в QA и IT сферата, така и в личностен план. То подтиква към задаване на въпросите как нещо работи, защо работи така и какво ще стане, ако потребителят направи това, и е помощник при подготвянето на тестови сценарии и при самото тестване. Много важни са и техническите познания, свързани с програмиране, бази данни, мрежови архитектури. Без тези стабилни основи QA специалистът би бил като с вързани очи, когато тества даден софтуер. Комуникативните умения също са важни, емоционалната интелигентност, както и това да си малко психолог, тъй като комуникацията е неизменна част от работата на QA специалиста. В голямата си част тази комуникация е свързана с представянето на лоши новини за дивелопърите, свързани с открити бъгове, а в този процес има изкуство, така че тази информация бързо да бъде възприета правилно. Освен тези качества, важни са дисциплинираността, креативността, работата в екип и уменията за решаване на проблеми.
Разкажи ни повече за себе си в няколко изречения?
Д.Ю: Започнах работа в Zariba преди почти шест години след успешно изкаран QA стаж. От три години съм QA Lead, като екипът ми в момента се състои от още трима QA инженери и трима стажанти. Междувременно завърших образованието си като магистър със специалност „Софтуерно инженерство“ в Технически университет – Варна. За тези години успешно завършихме няколко карти и social casino платформи на различни пазари, над 30 игри и множество нови версии.
Защо избра Quality Assurance като своя област на специализация в процеса на създаването на игри?
Д.Ю: Да избера гейм индустрията и точно QA областта в нея дойде като естествено продължение за мен, тъй като от дете обожавах компютърните игри и мечтаех да участвам в процеса на създаването им. Първият ми досег с компютър беше именно чрез игрите и от тогава те са моя страст. След това продължих гимназиалнтото и висшето си образование със софтуерно направление и знаех, че това е пътят, по който искам да вървя. После дойде възможността за стаж като QA специалист в Zariba и я грабнах с огромно желание, а останалото е история.
Кое е най-комплексното задание в кариерата ти до момента и защо?
Д.Ю: Най-комплексните задания през годините са били свързани с изначалното тестване на изцяло нови платформи с нови игри, гейм сървъри и клиенти, като те са изключително интересни и плодотворни за тестване. Тогава са и много и много интересни и разнообразни бъговете и натрупаният голям опит чрез тях през годините е безценен. Всички останали задачи по тестванe на нови feature-и във версиите също са комплекси и много интересни за работа.
Какви точно са задълженията ти в Zariba?
Д.Ю: Като QA Lead в Zariba задълженията и отговорностите ми са свързани с изграждане на цялостна стратегия и визия за тестване на проектите ни, подготвяне на тестови сценарии за всички елементи от игрите и платформите ни, репортване и приоритизиране на появилите се проблеми, тестване и откриване на всички бъгове, които потенциално биха се случили на играчите ни, в заложените срокове. Работя постоянно и с community manager-ите и съпорта ни и знам за всяко оплакване за потенциален проблем от играчите ни, като в случай на такова, търся проблема и следя за оправянето му. Разпределям и следя работата в QA екипа, така че всички винаги да са синхронизирани и във всеки един момент знам какво е тествано и какво предстои да се тества, като това е изключително важно, за да работим като една добре смазана машина. Занимавам се и с подготвянето на новите ни талантливи junior qa и стажанти, така че да навлязат в дрийм тийма максимално бързо.
Работиш от много години в Zariba. Би ли ни разказал малко повече за работния процес в студиото?
Д.Ю: Работният процес стартира с weekly мийтинг, в който обсъждаме предстоящите задачи и бъдещи продукти, подготвяме също седмичен план за действие по екипи. Запознаваме се с подготвените спецификации за предстоящите за тестване игри и промени. Научаваме ги перфектно и подготвяме «тест кейсове» по тях. Когато промените са разработени, ги тестваме и репортваме всички появили се проблеми. Комуникираме много с девелопърите и product manager-a, за да си предадем нужната информация максимално ясно и бързо. Когато накрая всичко е разработено, тествано и фикснато в срок, предстои пускане на пазара. Извън работния процес често си организираме турнири по белот, FIFA, тенис на маса и футболни мачове.
Кои са най-големите вдъхновения в работата ти? Кой е повлиял най-силно в кариерното ти развитие?
Д.Ю: Свежите бъгове сутрин в тестова среда, комплексните бъгове, които се репродуцират трудно, липсата на оплаквания от играчите ни. Чувството, че правим хубави и качествени игри, които свързват хората, ме вдъхновява. Емоциите след успешен релийс на нова игра или версия, позиционирането на нови пазари също. Най-силно в кариерното ми развитие са повлияли подкрепата от родителите и приятелката ми; всички колеги, с които работим ежедневно, както и разбира се Роди, нашият шеф.
Играеш ли игри и ако да – правят ли ти силно впечатление пробойни в игрите (така де, бъгове), базирани на различни дев елементи? Кои са любимите ти игри през годините?
Д.Ю: Да, ежедневно играя игри и често попадам на допуснати бъгове дори в най-големите заглавия. През годините любимите ми игри са били много. Играл съм всички Fifa игри от 2004-та насам, завършвал съм кариерния мод на няколко с любимия си отбор. Картата на GTA San Andreas все още мога да си я представя цялата, като затворя очи. В League of legends имам изиграни стотици игри с Ashe, имам и gold скиновете от сезон 3 насам. Напоследък играя повече Fortnite и следя как ще се развие историята и какво ще стане с картата. Често играя и Teamfight tactics и разбира се белот.