Можем ли да излъжем Steam, за да привлечем повече потребители към играта ни?
Нова седмица – нова тема, която ни провокира да се замислим върху дигиталните алгоритми на PC гейм платформите като Epic Games, GOG и Steam, които често пъти са определящи за добрия старт на дадено заглавие. Когато играта е разработвана от AAA студио или просто покрай нея има досатъчно шум, съответно и създадено високо очакване, тогава това със сигурност е от голяма помощ при заветния момент на излизане на пазара. Но когато сме малко независимо студио, дори една малка грешка в маркетинговата стратегия или определяне на грешно намаление на продукта, може да се окаже пагубно за успеха на заглавието.
В днешната статия ще представим труда на Саймън Карлъс, който открива странен случай в Steam, където съвсем неизвестна игра достига до първите места в класацията за игри за декември месец на GameDiscoverCo.
Нека започнем с мини-разследване – има ли начин нашата игра да пожъне успех в Steam, но по начини, които не са чак толкова етични? (Както ще откриете, това е възможно, сложно и опасно, но и понякога води до резултати)
И така, в началото на декември 2020 класациите на GameDiscoverCo Hype, които ние предлагаме за платения абонамент Plus, откриха странна аномалия. Заглавие, наречено Emoji Evolution, което изглежда като някаква игра за „алхимия“ в стил Doodle God, се появи в Топ 5 за игри, излизащи следващата седмица. Но нейната статистика беше доста различна, в сравнение с другите заглавия.
Както можете да видите, въпреки че Emoji Evolution не е въобще в класацията за „най-желани неиздадени заглавия (top wishlist)“ и няма никакъв трафик във форума на Steam, играта има над 7 900 последователи в Steam. Това е 3 пъти повече от играта Medal Of Honor VR, която е издадена ден по-късно!
За мен това изглежда като изкуствено стимулиране или „бот“ последователи, които се опитват да увеличат интереса към играта. (Не мога да докажа това, но също така уловихме играта да преминава от 1800 до 5300 последователи за един ден, след като числото беше статично 1800 в продължение на няколко дни. (Това е статистическо невероятно.)
Като цяло ние от GameDiscoverCo не сме забелязали много очевидни ботове / стимулиран трафик преди пускане на игра като този на Emoji Evolution. Това е отчасти така, защото не съм сигурен, че последователите на Steam всъщност са критерий, използван от Valve при вземането на решение дали дадена игра ще влезе в Popular Upcoming или не.
Както и да е, играта излезе на 10 декември на цена от $ 4,99 и в рамките на 2 седмици се спря на 37 положителни и 9 отрицателни отзива. Да, това е малко над прага от 80% за „Много положителна оценка“. Причината за това е, че някои съвсем „истински“ хора влязоха, за да кажат, че играта всъщност не е толкова страхотна („около половин час за завършване .. скучна и разочароваща“) и дори обвиниха разработчиците, че използват ботове за буустване на играта.
В Steam дори имаше банер, от който се предполага, че хората зад тази игра добавят положителни отзиви, за да компенсират негативите. Може да погледнете скорошните рецензии и по-специално колко общи са те и количеството гласове за тях:
Бих се изненадал, ако 96 души спонтанно се появат, за да добавят такива генерализирани мнения, като се има предвид броят на общите отзиви за играта. И не съм сигурен как тези рецензенти имат въобще 3 – или дори 35,7 – часа игра в Emoji Evolution.
Този, който подсилва Emoji Evolution, го прави по сравнително фин и незабелязан начин, защото за нас истинските хора е доста трудно да уловим тази схема. Например, този ентусиазиран рецензент си е направил труда да купи две други игри по 0,99 цента и да направи две рецензии с по едно изречение, всички в един и същи ден, преди да представи (по-дълъг, по-положителен, много общ) отзив за Emoji Evolution. Хммм…
През последните дни играта е с 50% отстъпка и влезе в категорията „The Community Recommends“. Това ме накара да се замисля, че „Generically Positive“ отзивите на играта вече имат затруднения да наваксват с последните и по-автентични отрицателни мнения.
Едно от най-забавните неща, които забелязахме за Emoji Evolution, е името на разработчика и издателя, което хората зад него са решили да използват – Mostly Positive. Ако не може да схванете логиката – името е такова с определена цел – играчите ще погледнат към прозореца с рейтинг и информация за играта и неосъзнаващи ще видят текста “Mostly Positive” и ще си кажат “О, супер, тази игра има много положителни коментари!“, и въобще няма да осъзнаят, че това е името на издателя…
Във всеки случай Steam ще разгледа играта след тези коментари и ще види дали има нещо нередно (към момента на превода на статията, играта Emoji Evolution вече не е налична в Steam – бел. Ред). Като цяло този текст не е за да критикува онлайн платформите. Във всички тези случаи ‘някой’ първо купува играта и след това пише ревю за нея в Steam. Други пазари, където рецензиите на продукти са от съществено значение, имат същия проблем – пример можем да дадем с Amazon.
Знаем, че Valve редовно разследват много игри и разработчици за скамове като манипулация на рецензии, но това не бива обсъждано много в публичното пространство. Всъщност, ако разгледате списъка с игри на Madjoki’s Steam, които са баннати от платформата, ще видите всички не толкова внимателни разработчици, чиито игри са били забранени през последните месеци. Някои по други причини, но залагам, че голяма част от тях са за фалшиви рецензии.
Има случаи и на уважавани разработчици, които са нарушавали етичните правила. И нека ви кажа, че е ужасно за вашия бизнес, когато всичките ви игри са трайно забранени от Steam! Създателите на Suicide Guy бяха едни от тях, преди няколко месеца.
За Suicide guy изглежда, че разработчикът е признал – във вече изтрита публикация във форума на Steam – че се е опитал да помогне на играта си, като добави някои допълнителни положителни отзиви от алтернативни акаунти. И това определено е лоша идея.
Не мисля, че манипулацията с рецензии е основен проблем на Steam, защото изисква много работа и време, за да доведе до каквито и да е желателни резултати. Всъщност трябва да купите играта за всеки „фалшив“ акаунт, да я играете и тогава да напишете ревю. Целият този труд ми се струва много бавен и безрезултатен. Този предполагаем пример с Emoji Evolution е най-добрият досега, на когото съм попадал.
Но колко пари са могли да спечелят хората от Emoji Evolution ? Да приемем, че 1000 души са закупили играта заради положителните отзиви по 5 долара (или 2,50 долара)… това са около 2000 долара след намалението в Steam, минус 30% за данъци.
Независимо от това, било добре Valve да имат вътрешен инструмент, който да проследява „съотношение преглед към покупка“ и да маркира игри, при които разликите са значителни – ако те вече нямат такъв инструмент. Обзалагам се, че измамата в Emoji Evolution би била забелязана на момента от изкуствения интелект и такива практики ще станат все по-малко.
Източник на снимките: Steam/ Amazon/ Gamasutra