Marvel’s Spider-Man 2 – комикс красота в PS5 одежди
Няма какво да се лъжем, Insomniac Games е най-продуктивното и успешно студио в рамките на настоящата конзолна генерация. Американците, които са собственост на Sony до момента са издали в PlayStation 5 формат четири различни заглавия. Четири игри с продукция от най-високо ниво. Като собственик на гейм студио от доста години и с три заглавия зад гърба си, честно, нямам идея как го правят. Но студиото е едновременно вдъхновение за десетки милиони играчи и множество разработчици.
Ок, Marvel’s Spider-Man 2. Откъде да започна? Очаквано е, че играта е от най-високо качество и ще бъде един от GOTY кандидатите за мнозина в края на годината. Очакван е и скокът от кросплатформен Спайдърмен към такъв, който е разработван ексклузивно за PlayStation 5. Очакван е и отличният комикс разказ на Insomniac.
Истината е, че честно казано няма много неочаквани неща в Marvel’s Spider-Man 2. И в това няма нищо лошо.
Обратното. Marvel’s Spider-Man 2 е показно какво е възможно да се създаде на хардуер от калибъра на PlayStation 5 що се отнася до епични сцени, аудио дизайн и прехвърляне на данни за единица време.
Не, честно, все още ми е магическо как играта зарежда и се движи като такава за Sega Mega Drive, като в случая инженерите на Insomniac са направили абсолютни чудеса що се отнася до скорост на прехвърляне на данни. Зареждането е мигновено, преходите моментални, а скоростта, с която може да се движи Спайдърмен в света в увеличена до неузнаваемост (особено с всички ъпдейгрейди на костюма).
Цялото преживяване се усеща като такова, което не може да бъде пресъздадено в PlayStation 4 формат. А дори към 2023 година, това все още не е толкова често явление.
Преди написването на този текст изиграх Marvel’s Spider-Man 2 – на нормална трудност и на най-ниска, заедно с петгодишния ми син.
Поклон до земята от моя страна спрямо дизайнерите на Insomniac Games, които дават шанс на олд-скул играчи като мен да почувстват тръпката от нуждата за прецизен тайминг и навързване на бесни комбота и в същото време баща, който желае да представи любимата ни индустрия на своя син по възможно най-елегантния и безболезнен начин. Апропо, синът ми вече пита кога ще излезе Marvel’s Spider-Man 3. А също, че желае да изиграе оригиналните две игри.
Ще почака малко обаче, защото темпото на действието в Marvel’s Spider-Man 2, когато играеш основно по сюжетната линия, е, хм, бясно х Bayonetta, Vanquish и примерно, Ikaruga.
Малкия живееше в света на играта, опитваше се да си тананика основния мотив на main screen-a, опитваше се да повтаря движенията на Спайди като се върне от детска градина. Беше щастлив и тотално погълнат. Прочее, също като мен.
При първото ми изиграване подготвеният от директорите на проекта Браян Интихар и Раян Смит (и техният екип) спектакъл ме погълна тотално. В продължение на 4-5 работни дни през деня разработвах игри, а вечерта играех Спайдърмен. Часове наред. Да е жива и здрава жената до мен, която ми позволява този лукс.
Най-добре управляваното човече на екран!
Marvel’s Spider-Man 2 продължава традицията Insomniac да предлагат най-добре управляващият се персонаж в 3D игра до момента. DualSense-а буквално лепва за ръцете на играещия с перфектен контрол, уникално усещане за тежест и травърсъл. Често пъти се улавях как просто си прелитам от едно място към друго, привидно безцелно, просто защото контролът на Спайди е близо до съвършенството. Споменатият DualSense дава много за усещането, че на екрана се привижда герой от плът и кръв, а добавеният глайдинг дава още по-голяма дълбочина на придвижването.
Двойката, очаквано, предлага и двойка персони – Питър и Майлс. Почти през цялото времетраене играчът може да сменя персонажите, а транзицията помежду им е… каква транзиция? Не, честно, next-gen моментите в Marvel’s Spider-Man 2 валяха един след друг.
Иначе, естествено, в някои стриктно сюжетни пасажи на играча му се налага да играе с конкретен спайдърмен.
По отношение на бойната система говорим за итеравивен ъпдейт. Тоест основата на оригинала, плюс някой и друг нов елемент. Например parry-то е съществен елемент от цялостната бойна система, особено при някои босове. Иначе, самите битки на нормална (и предполагам по-високите) трудност са адски ефектни визуално, но изискват и майсторлък. При добър тайминг и бързи пръсти комботата могат да бъдат впечатляващи. И продължителни.
При подобна игра е безумно да се говори за сюжетна линия, но теглейки чертата разказът на сценаристите на Insomniac ми се понрави. А и честно казано, поне що се отнася до кино и игри, определено мисля, че имаме най-бруталният Venom до момента. Най-вероятно всичко, което спомена в допълнение, ще бъде spoiler за тези, които искат да преживеят тук представеното приключение, но поради една или друга причина все още не са намерили време (или PS5).
Една от основните критики на оригинала, второстепенните куестове, също е останалата в миналото. Сайд историите могат да бъдат далеч по-увлекателни и разнообразни. Освен това безумните изисквания във всеки квартал да имаш Х на брой битки с определени лоши люде тук е отпаднала и това е генерален плюс. И тук тези битки ги има, разбира се, но те само помагат за прогресирането на определен квартал, но не са задължителни.
Трябва все пак да добавя че играчите, които очакват сайд куестове на нивото на God of War Ragnarök или The Witcher 3: Wild Hunt по-скоро ще останат разочаровани.
Платината ще коства на всеки играч между 25-30 часа в зависимост от трудността, а Insomniac обещават в един момент и new game +. Най-вероятно ще получим и допълнителни DLC-та по подобие на оригинала.
Що се отнася до визията, то имаме кандидат за най-впечатляващият технически продукт на годината. Alan Wake II, например, също изглежда фамозно, но за да блесне с пълна сила е необходим хардуер от калибъра на 3090/4090 и най-висок клас CPU от Intel или AMD. Marvel’s Spider-Man 2 на PS5 върви във всички режими с raytracing отражения (включително и на големите водни басейни в играта), а ако разполагате с VRR/120hz дисплей, то ще можете да играете в висок фрейм дори quality режима.
Ню Йорк е още по-детайлен и уголемен спрямо оригинала, количеството микро детайл може да бъде плашещо, а кът-сцените и специално режисираните интерактивни такива са поглед в бъдещето. Няма „филм с ефекти и голям бюджет“, който може да вкара така човекът срещу екрана, както го прави Marvel’s Spider-Man 2. Приятел, който не е изявен играч, но люби страстно киното, застана на около метър и половина от 75-инчовия дисплей, с който разполагам, гледа около 40-на минути, стана и заяви открито, че не знае как оттук насетне въобще ще може да гледа (статични) комикс филми. Толкова беше впечатлен.
Аудиото, отново – 10/10. Тонове режими, а независимо дали сте със слушалки или съраунд система, недоволни едва ли ще има. Мастъринг на топ ниво, страхотни ремикси на класически (и не толкова) Спайди парчета, плюс перфектен каст.
Що се отнася до негативи, то най-сериозният за мен бе day one версията, която като за игра на Insomniac, беше доста бъгава. Веднъж влязох през колизията на сграда и след това не можах да изляза – изискваше се рестарт. Веднъж Спайди заседна в колизия на земята – отново, рестарт. Почти в края на играта, в началото на дадена важна битка – въпросната просто не стартираше. Не се оправяше и с рестарт на мисията. За щастие пълно излизане от играта помогна. На финалната сцена в играта единият от главните герои се появи единствено по… глава. Без тяло и цялото нещо стоеше… лошо. Като за капак след финала, когато започнах да чистя сайд куестове, Спайди спонтанно се превърна в пейсхолдърен куб, който всеки разработчик познава.
Оттогава Insomniac вече пласира три пача, които подобриха обаче значително състоянието на играта що се отнася до стабилност.
Класика?
В рамките на 2023 година получихме феноменално количество убийствени ААА заглавия, но Marvel’s Spider-Man 2 категорично е най-качественият блокбастър на годината. Перфектната игра „за пуканки“, която може да бъде изиграна като филм, но в същото време да предложи и голямо предизвикателство. В личен план обожавам подобен тип преживявания и смело мога да препоръчам Marvel’s Spider-Man 2 на всеки, който харесва Спайди и търси блокбастър преживяването на 2023 година в next-gen формат. Чакаме затварянето на трилогията…