Как да предпазим интелектуалната си собственост в гейм индустрията (Част 2)
Част 1 на материала
Нарушавам ли нечия интелектуална собственост?
След като уточнихме какво представлява интелектуална собственост, е време да се спрем и на случаите, в които могат да ви обвиняват в нарушение на такава. Когато работите по нов проект, задайте си въпроса: „Ако прилича на гъска, плува като гъска и кряка като гъска, мога ли да бъда обвинен в присвояване на оригиналната гъска? Отговорът може да не бъде категоричен – „да“ или „не“, затова е добре да се замислите и дали бихте могли да си позволите правните разходи, ако някой реши да предяви претенции. Съветът ни е да проверявате рано и често. Също така е добре да имате застраховка – буквално. Съществуват определени видове застраховки, които покриват спорове относно интелектуална собственост и изплащат разходи за правна защита и споразумения. Застраховката предполага, че всяко нарушение е неволно и осигурява добра защита.
Честна употреба, „Великденски яйца“*, отдаване на почит
„Честна употреба“ е термин от американското право. Той допуска да се взима материал, който е под авторско право, при определени обстоятелства. Така например е разрешено да се използва дадено съдържание за нетърговско изследване/проучване, рецензия или ревю. В някои държави обаче не се допускат такива отстъпки. Основното правило е: Ако печелите пари на гърба на някого, трябва да му платите.
„Великденските яйца“, препратките и отдаването на почит на чужди творби са често срещани във видео игрите, но и тук има тънка граница що се отнася до нарушаването на авторските права. Препратки към други игри, които притежавате, са ОК. Така например, след като Disney придобиха LucasArts, могат да включат Guybrush Threepwood във Force Unleashed 2. При препратки към игри, които не притежавате, зависи дали става дума за директна или индиректна препратка. Монети, изскачащи от тухли, е индиректна препратка към Super Mario, докато италиански водопроводчик, облечен в синьо и червено, е директна. Границата е тънка, затова, ако не сте сигурни дали я прекрачвате, най-добре предварително потърсете съгласието на засегнатата страна.
Пародията, от своя страна, е форма на критика и като такава би трябвало да влиза в обхвата на закона за честната употреба, тоест позволено ви е да пародирате други игри. Имайте предвид обаче, че дори да сте защитени от закона, това не пречи на носителя на авторски права да ви изпрати призовка. Така че, преди да се впуснете да правите пародия, обмислете дали наистина си струва риска.
Предполага се, че когато разработвате игра, сте наясно с всичко, което се случва в нея. На практика обаче невинаги е така. През 1980 година Уорън Робинет вкарва името си в играта на Atari Adventure и така създава първото „великденско яйце“ във видео игрите. Това се случва без знанието на Atari. Отделни разработчици понякога “оставят“ неща в игрите – рядко със злонамерено намерение, но въпреки това такива действия могат да им донесат главоболия.
Най-сигурният начин да не отнесете глоба или дело е да потърсите разрешението на човека с авторските права, когато искате да използвате негово произведение. Съхранявайте запис на това разрешение за бъдещи справки – може да се наложи да го използвате след 10-20 години.
Колко струва моята интелектуална собственост?
Колко струва брандът ви, след като сте го развивали и маркетирали в продължение на година/две/три? Каква сума бихте поискали, ако някой реши да купи правата върху вашата собственост? Да оцените своята интелектуална собственост не е лесна задача. Има няколко различни начина как да подходите към нея.
Единият е просто да сметнете разходите за създаването на собствеността – труд, оборудване и т.н. Другият е да определите маркетинговата стойност да творбата си – колко би струвала, ако се продаде или лицензира. Можете да си зададете въпроса „Колко бих искал, за да прехвърля всички права върху собствеността си?“ Третият метод се осланя на икономическата ползва и се фокусира повече върху това каква стойност добавя интелектуалната собственост към бизнеса ви в течение на времето. Задайте си въпроса: „Ако загубя тази собственост, как това ще се отрази върху бъдещите ми доходи?“
Нито един от трите метода не е 100% точен, но са добра отправна точка за определяне на стойността на интелектуалната собственост в контекста на бизнеса. След като определим колко ценна е тя за нас, идва въпросът:
Как да предпазя своята интелектуална собственост?
Ето няколко стъпки, които да предприемете, за да опазите собствеността си:
– Направете си равносметка каква интелектуална собственост имате и определете какво е необходимо, за да се защити;
– Регистрирайте търговските си марки;
– Регистрирайте патентите си (ако имате нещо, което подлежи на патентоване, разбира се);
– Защитете съдържанието, над което имате авторски права, с надеждни договори между всички страни;
– Ясно определете кои притежава дадената интелектуална собственост, особено когато използвате фрийлансъри и външни изпълнители;
– Уверете се, че всички търговски тайни са защитени с NDA;
– Следете и при необходимост ограничавайте кой до какво има достъп;
– Създайте система за сигурност, за да предотвратите хакерски атаки и „течове“;
– Консултирайте се с адвокати често и навреме;
– Сдобийте се със застраховка.
Помощ, съдят ме!
Ако някой реши да ви съди за присвояване или нарушаване на интелектуална собственост, има няколко неща, които можете да направите. Дишайте дълбоко, не се паникьосвайте и не признавайте нищо, преди да сте говорили с адвокат. Рядка практика е директно да бъдете призовани в съдебно дело. Обикновено първо получавате писмо с правна заплаха и разумен срок за отговор, преди да се стигне до съд. Освен ако не сте напълно сигурни, че можете да свалите обвиненията сами, трябва незабавно да се консултирате с адвокат. Особено, ако ответната страна претендира за щети от какъвто и да било характер. Ако имате застраховка, уведомете застрахователя си и разберете дали тя покрива съответния иск. Преди да започнете съдебна битка, разберете дали застраховката ще покрие разходите.
Помощ, някой нарушава моята интелектуална собственост!
Тук отново важи съветът „Дишайте дълбоко и не се паникьосвайте!“. Би могло да се окаже недоразумение или съвпадение, което може да се разреши приятелски. Преди да предприемете каквото и да било, съберете колкото можете повече информация и потърсете правна помощ. Ако вече сте установили собственост и права върху своята интелектуална собственост, значи сте в добра позиция. Ако още не сте установили собствеността си, за съжаление не можете да направите кой знае какво. Ако вашата игра още е в процес на разработка и и някой от конкуренцията се опитва да ви я открадне, нещата могат да станат сложни. Границата между това дадена игра да е подобна на вашата и това категорично да нарушава авторските ви права е много тънка. Някои компании се възползват от това и правят игри, която са подобни на вече успешни заглавия, но и достатъчно различни, за да не ги съдят. Трябва да решите дали да наемете адвокати и да покриете съответните разходи за това или да се откажете. Mitchell Corporation например обвиниха PopCap, че Zuma е копие на тяхна игра, но, уви, не успяха да спечелят делото. За да бъде премахнато съдържание, нарушаващо авторското право, трябва да се свържете с адвокат и да попълните известие за сваляне според Закона за авторските права в цифровото хилядолетие (DMCA), а след това евентуално да започнете да предприемате правни стъпки.
За финал, пожелаваме да не ви се налага да се занимавате с правни дела, но, ако все пак се наложи, се надяваме, че този текст ви е бил от ползва.
* Така наречените „Великденски яйца“ (Easter eggs) са умишлено поставени функции във видео игра, които често са вдъхновени и отвън. Те могат да се отнасят и до неочаквана изненада. Концепцията е свързана с традиционния лов на великденски яйца в САЩ. Във видео игрите датира от края на 70-те, когато скрито съобщение, кодирано в играта Atari Adventure, кара играчите да търсят други скрити съобщения.