Качествата, които са нужни за влизане в гейм индустрията
С всеки изминал ден мащабите на гейм индустрията, особено във времената на COVID-19, нарастват. Нещо повече, през 2020 станахме свидетели как гейминът се оформи като един от най-добрите отдушници на негативното влияние на споменатата пандемия. Ескейпизъм, който ни помага да се потопим в знайни и незнайни светове, които минимум се различават от настоящия и чисто и просто ни развличат. Премахват успешно тежестта на изморителния работен ден, изпълнен с несигурност за бъдещето и мрачните краски, които, няма какво да се лъжем, през 2020 са част от ежедневието на мнозина.
Все повече от младите хора се замислят, че гейм индустрията е много повече от това да седнат пред компютрите си и да поиграят любимата си игра. Надяваме се и настоящата медия да помага за това. Истината е, че зад създаването на една видео игра се крие необятен дев процес, който в някои случаи включва екипи, съставени от стотици, дори хиляди души, които имат най-различни роли! В екипа ни има хора, които са разработвали игри за всички конзолни платформи и PC, мобилни игри, а имам също честта да комуникирам с част от най-добрите гейм разработчици в родината ни.
Апропо, България от години се движи в позитивна посока по отношение развитие на индустрията на родна територия и е един от лидерите на Балканския полуостров в разработката на игри. У нас са ситуирани подразделения на едни от най-големите гейм компании в световен мащаб – SEGA, Creative Assembly, Gameloft и Ubisoft. Творят и изключително качествени изцяло родни студиа като Haemimont Games, Rebellious Software, Snapshot Games, Zariba и др. Въпреки технологичния напредък на IT индустрията в България, гейм студията все още изпитват сериозен недостиг на нови кадри. Любимата ни индустрия е изключително интересна и кариерно удовлетворяваща област за развитие, която обаче изисква и специфични качества, за да може всеки желаещ да стартира развитието си в нея.
Затова и реших да изготвя кратко описание на най-важните качества, които по мое мнение един човек трябва да притежава, ако иска да даде старт на гейм ориентираната си кариера на родна територия. А и в световен мащаб.
Отборна работа
Както и в повечето MMORPG игри, така и в гейм индустрията, отборната работа и добрата комуникация в екипа е нещо от първа необходимост, без което трудно се постигат добри резултати. Без консенсус и вяра в другите, работата по едно заглавие може да се окаже истински кошмар. Ако всеки член от екипа има собствени идеи и разбирания и не приема тези на другите, то това може да доведе до общ провал.
Креативност, но и правилна преценка
Креативността е едно от качествата, които въобще не липсват в гейм индустрията. Тя, креативността, до голяма степен е в основата ѝ. Всеки един от нас поне веднъж си е мислил как е родил култова идея, свързана със създаване на нова игра или какво да включи във вече съществуващ жанр, за да обогати въпросния. Реалността обаче е, че не всяка идея може да бъде осъществена – бюджет, срокове, ресурс и не на последно място талант са фактори от основополагащо значение. Тук идва и правилната преценка – не трябва просто да сме оригинални, но и да намираме решения как да представим нашите идеи хем да бъдат интересни и креативни; да отговарят на изискванията в екипа.
Самоорганизация
Качество, което е нужно, ако един разработчик вече твори на дадена позиция в индустрията. Както споделих по-горе, процесът на разработка на една игра включва ужасно много хора, чиято работа може да е различна, но същевременно е неразривно свързана. Например ако програмистът трябва да се допита за определен проблем до гейм дизайнера, то той не чака този проблем да се разреши от самосебеси, а отива при него и директно започва да го дискутира.
Problem-solving
Решаването на проблеми е пряко свързано с креативността. Правенето на една игра е комплексен процес, включващ много различни технически, но и творчески елементи. Последните две не всеки път намират сонхрон помежду си, затова и възникват често проблеми (бъгове, зле работещи механики и др.) – на всички малки и големи проблеми трябва да се намират решения, а колкото по-бързо се стига до тези решения или пък въпросните са креативни – толкова повече това е ценено от околните.
Мултитаскинг
Съществуват индивиди, които по рождение са си „мултитаскъри“ и имат различни таланти или бързо „схващат нещата’’, но не всички имаме този късмет. Гейм индустрията е място, в което се изисква човек да е наясно с много различни роли. Ако си концептуален художник и рисуваш, това не означава, че не трябва да знаеш абсолютно нищо за програмистите, които работят по същата игра. Има роли като гейм/левъл/mission дизайнери или пък продуцентите, при които е редно да знаеш да работиш с много различни програми и софтуерни инструменти, но и да вършиш различни задачи едновременно. Когато си говорим пък за независими малки екипи, при тях всеки член трябва да може да върши по минимум две дейности, свързани с гейм дев. Минимум.
Богата обща култура и изявен интерес към…игрите
Нарочно оставих това за последно, защото най-вероятно всеки би се досетил сам за него. Общата култура не е качество, но постоянното трупане на нови знания – четенето на различна по вид литература, енциклопедии, гледането на филми, посещаването на различни места в реална и дигитална среда и др., може само да помогне на даден човек в работата. Събирането на информация и знания трябва да се превърне в навик, а не в задача, която един настоящ или бъдещ разработчик да чувства, че трябва да прави всеки ден заради професията си. А за играенето на игри най-вероятно е ясно – как въобще могат да се правят такива, ако не играеш? Ок, признавам, има роли и случаи, при които изключително талантливи гейм разработчици всъщност не са привлечени от идеята да играят игри. Но те по-скоро са изключение. Моята гледна точка е, че човек дори и да е на висока позиция в индустрията и да има опит, то никога не трябва да спира да играе игри от всякакви разновидности.