Създаването и менажирането на независимо студио в България е изключително предизвикателно начинание. Мога да го потвърдя от първа ръка, бидейки съсобственик на такова от 2015 година. Incineration Productions обаче са си поставили цели, които надхвърлят значително разбирането за „indie девелопмънт“. При това не само на българска територия. Разработването на специфичен VR продукт и работа върху бъдещо заглавие с претенции продукцията му да бъде на ААА ниво е едновременно повод за гордост, че в България имаме независими екипи с подобни амбиции, но и гигантско предизвикателство. За последното ни разказва и Гергана Грънчарова, Co-Founder и CEO на Incineration Productions.
1. Как се стартира независимо студио в България с амбициите на Incineration Productions?
С огромна доза лудост, щипка късмет и безкрайно много часове упорит и целенасочен труд. Но вярвам, че това е рецептата за стартиране на всеки един бизнес, независимо в коя сфера оперира той. Единствената разлика е, че в гейминг индустрията рискът да се провалиш е драстично по-висок.
SpellPunk VR
2. Каква е твоята роля в създаването на студиото?
Занимавам се с бизнес развитието на компанията. В най-общ план, това включва изграждането на визията на дружеството, стратегическото му управление и планиране, вкарването на инвестиции, управлението на бюджети, подготовката за и сключването на договори с дългосрочен характер, проучване на пазара, прогнозиране, планиране, обработка на данни и т.н.
Тъй като на този етап нашето студио би могло да се класифицира като малко, се занимавам ежедневно и с управлението на екипа, създаването на маркетинг и PR съдържание, осъществяване и следене на продажби, както и с всичко, което е необходимо и няма от кого да бъде свършено в конкретния момент – като започнем от гейм дизайн и приключим до зареждане на машината за кафе.
Не бих казала, че ми е скучно. : ))
3. Колко време ви струва да окомплектовате екипа?
Първо събрахме основния екип, с който искахме да работим, и чак след това учредихме студиото. От тогава до сега разширявахме екипа си няколко пъти, тъй като нуждите ни нарастваха. Не бих казала, че на този етап сме приключили с окомплектоването на екипа, защото ни предстоят още няколко планирани разширявания.
Third Omen
4. Върху какви продукти работи Incineration Productions?
Към настоящия момент работим по две заглавия.
Видео играта, с която стартирахме студиото, е екшън-приключенската игра Third Omen (Третото знамение). Нейният художествен стил е dark fantasy, а историята, която разказваме, е наситена с изключително много емоционални моменти и няколко интересни обрата. Third Omen е предназначена за Windows PC, като сме предвидили да направим портове и за следващата генерация конзоли на Sony и Microsoft. Планираното пускане на играта в продажба е Q1 2022.
Вторият проект, по който започнахме работа през ноември 2019 г. и вече е пуснат в продажба, е SpellPunk VR. SpellPunk се различава значително от вече публикуваните игри за виртуална реалност на световния пазар. Причините за това са различни – като започнем с арт стила на играта, който силно наподобява комикс, преминем през визуалните ефекти и стигнем до начина, по който се играе играта. По време на игра играчите рисуват магически символи във въздуха с ръцете си и, когато нарисуват правилния символ, активират съответната магия, чрез която се дуелират със своя опонент.
SpellPunk VR
Едно от нещата, с които най-много се гордеем, е музиката зад SpellPunk. Тя е написана от световноизвестния композитор на филми и видео игри – Пенка Кунева. Сред геймърите Пенка е по-известната с работата си като водещ оркестратор на Need for Speed и Ender’s Game, съкомпозитор на Prince of Persia: The Forgotten Sands и като оркестратор на Transformers: Revenge of the Fallen, Starcraft II, Diablo III, World of Warcraft (Cataclysm, Warlords of Draenor, Legion) и десетки други заглавия.
5. Как би определила моментния бизнес климат в индустрията?
Вярвам, че COVID-19 показа на света, че именно адаптивността е един от най-ключовите фактори за успеха на всеки един бизнес, независимо в коя сфера оперира той. Определено това не е най-добрият период за бизнес, но в крайна сметка ние имаме дългосрочни цели и следва да правим, ако не големи, то поне някакви стъпки към постигането на стратегическата си визия за компанията. Ако погледнем по-глобално, ще видим, че през първите месеци COVID-19 повлия положително на пазара на видео игри и голяма част от вече наложените гейминг компании отчетоха голям ръст в продажбите си. За съжаление тенденцията в продажбите на малките независими студиа в най-общ план е в негативна посока и голяма част от тях бележат спад в приходите си. Разбира се, в края на деня всички опираме до техники, свързани с позициониране на бранда, таргетирани реклами, агресивни промоции и, ако продуктът, който сме създали, е качествен и се харесва от потребителите, той винаги ще се купува независимо от ситуацията – единствената разлика ще бъде как върви трендът на продажбите.
6. Какво е мнението ти за следващата генерация конзоли PlayStation 5 и Xbox Series X?
Вълнувам се. Нямам търпение да видя какво предстои и как с времето иновациите в технологиите ще променят гейминг индустрията.
7. Къде виждаш Incineration Productions след десет години?
Международна корпорация, с офиси на поне два континента. Надявам се с един успешен франчайз, няколко издадени по-малки заглавия и разбира се, работещ по следващия masterpiece в световен план, по който няколко години след това ще бъде издаден и филм.
Очертава се да поработим доста.
Third Omen
8. Какво би казала на всички бъдещи разработчици, които искат да създадат независимо студио в България?
Че в края на деня всичко опира до финансовите средства, с които разполагат. В България сме свикнали, че винаги можем да намерим помощ, без да заплатим за нея, но в чужбина – това рядко е така. Повечето indie developer-и изразходват целия си бюджет, ако изобщо разполагат с такъв, за разработката на съответната игра, мислейки си, че, ако тя е хубава, ще се купува от само себе си. Тогава идва и първият сблъсък с действителността, а именно – ако искаме светът да разбере за играта ни и да си я купи, трябва да платим голяма сума пари както за маркетинг, така и за PR. Съветът, който все по-често давам напоследък, е – ако нямате бюджет за реклама – не започвайте – така ще си спестите разходите по самия development, които ще отидат в кофата, както и вашето лично време. В България е евтино да се греши, но когато продуктът ти е предназначен за световния пазар, реалността е друга.
9. Ти самата играеш ли видео игри? Можеш ли да наречеш себе си геймър?
Играя игри, но не бих определила себе си като “hardcore gamer”. Струва ми се, че общото между игрите, по които се увличам, е, че те са или по-трудни, или със силно изразен конкурентен елемент. И ако някой не се е досетил, от това описание, определено съм на фен на Counter Strike, Dark Souls, Bloodborne, Devil May Cry, Diablo, Doom. И няма да се лъжем – възможно е да ме видите да играя на Candy Crush Saga, когато съм безкрайно уморена и не ми се цикли в една точка.
SpellPunk VR
10. Какво те привлича в гейм индустрията?
Свободата да бъдеш креативен и да имаш възможността да създаваш свой собствен свят от нулата, разказвайки историята му чрез игрите на гейм студиото ти. Всъщност все по-често си мечтая един ден наша игра да бъде определена като “masterpiece”, но дотогава е важно да устоим на всички уроци, през които съдбата ще ни преведе. “The best is yet to come”.
Повече за Incineration Productions, тук.