Георги Бойчев, продуктов мениджър на Zariba Games: залагаме на социалните и семейни елементи – изграждаме сплотени общности около игрите ни
Маркетингът в игралната индустрия е по-важен от всякога. Предвид разрастващите се мащаби на въпросната и увеличаващото се количество на предлагания софтуер, към днешна дата важността на маркетинга на един продукт е минимум на нивото на неговото качество. Истината е, че маркетирането в нашата индустрия, подобно на много други нейни посестрими, е изключително динамичен процес.
Още помня времената на официалното ми влизане в гейм индустрията – издавахме мултиплатформено хартиено списание от Варна (NeoGamer) и продавахме развлекателен софтуер. Говорим за началото на настоящия век. Времена, в които рекламата и представянето пред масова аудитория на една игра се състоеше в банери (водещи обикновено към официален уебсайт) в тогавашните, доста по-семпли уебсайтове, реклама в по-популярните в онези времена хартиени издания и телевизионна реклама. Плюс, разбира се, гейминг събития на живо, които обаче също бяха рядкост – поне на територията на България.
Към днешна дата банер рекламата за видео игри (а и не само) е динозавър на заветния си одър, хартиените издания са бутикови продукти с много тясна ниша, а процесът на изместване на гейминг събитията на живо от дигитални такива беше започнал още преди да ни сполети COVID-19.
Правилата в днешно време са различни, а и няма как да е друго яче, когато през 2021 година се очаква стойността на гейминг индустрията да възлиза на 180 милиарда долара. Под различни имам предвид най-вече непредвидими. Заради изключително динамичната природа на гейм пазара, от години игралната индустрия е загадъчна територия, на която много търговци не успяват да пробият. Предвид плеадата от бизнес модели, които използват модерните развлекателни софтуери, маркетингът в игралната индустрия традиционно е непредсказуемо, дори понякога и разочароващо начинание. Независимо, че в днешно време разполагаме с много повече информация за количеството играчи, възрастовите групи, които се забавляват най-вече с игри, време, което отделят за тях и т.н.
Преустановявам обаче въжделенията ми по темата, за да дадем думата на Георги Бойчев, който е продуктов мениджър на Zariba Games – българското успешно студио, ситуирано в морската ни столица Варна.
Можеш ли да ни споделиш за текущата си роля в компанията и какво предполага тя?
Георги Бойчев: Основната ми роля в момента в Зариба е на Продуктов Мениджър. Това предполага да знам всичко, по всяко време, да синхронизирам всички отдели и да превеждам изисквания от маркетингов език на езика на програмистите. Основното в позицията е работата с различни хора и характери, много срещи и потвърждаване на всяко решение, за да се постигне златната среда. Най-просто казано, ако ти трябва нещо – питаш Жоро.
Кога за първи имаше допир до гейм индустрията?
Г.Б: В първия ми работен ден в Зариба 🙂
Израснал съм с игрите, но винаги съм си представял, че трябва да си програмист или артист за да започнеш, а се оказа точно обратното. В индустрията има глад за добри кадри от всички специалности! Страшно много неща се случват зад кулисите докато се стигне до крайния потребител. Имах опит като оптимизатор на съдържание няколко години и един ден просто реших да си пробвам късмета в индустрията, другото е история.
Представял ли си си някога, че искаш да бъдеш на подобна позиция?
Г.Б: Да, откакто се помня! Никога не съм знаел какво точно представлява, но като погледна назад, разбирам, че е било точно това.
Какво е чувството да работиш за една от успешните български гейм компании с най-голяма история? Изградените от студиото традиции представляват ли допълнителна тежест?
Г.Б: Страхотно е, стряскащо понякога. По изложения, хората те познават по таг-а, търсят се те за среща защото искат да дистрибутират продуктите или говориш с играчи, които искат да обсъдят последната МЕТА. Истинският символ на успеха, обаче, е когато се опитват да те имитират. Никога няма да забравя първата си среща с един от партньорите ни. Бяхме на изложение с Роди, разминахме се с поредния случаен човек, който с четвърт поглед видя логото и се развика радостно „Аааа, Зариба!!! Работихме с вас в предната ми компания преди 10 години, в нова фирма съм на няколко пазара, искам игрите ви, всичките!!!“ Това беше преди близо 3 години, след няколко месеца ще получи и новите ни игри.
Колкото до традициите, при нас са разпускащи. От „сладката сряда“ и пиците на рождениците до турнирите по фифа или CS, важното е да е забавно и да прави сроковете по-поносими.
Коя част от твоята роля в Zariba намираш за най-пълноценна?
Г.Б: Определено комуникацията. Да го видиш е едно, да го чуеш друго, но да го изговориш – придава изцяло нова светлина на идеята. Всеки си представя новата функционалност по различен начин – без синхронизация настава хаос. Без правилната комуникация между отделите, програмистите не знаят за кого го правят, маркетинга не знае какво да рекламира, а дизайнерите бълват мемета. За да менажираш един продукт трябва да го познаваш от всички страни, това се постига само с много често сверяване на часовниците между различните гледни точки.
Как работи маркетингът на Zabira – как успяват игрите на компанията да достигат до милиони потребители в световен мащаб?
Г.Б: Най-трудно е да намериш четвърти за белот и втори за.. други co-op занимания. Основно залагаме на социалните и семейни елементи – изграждаме сплотени общности около игрите ни. Продуктите са познати на национално ниво – тук всеки знае какво е белот, няма Германец, който да не е играл Скат или Испанец, който да не е израснал с чинчон. Това, обаче е само една малка част от пъзела. Работим с няколко федерации на различни пазари, за да доставим най-автентичното и точно усещане за игрите, създаваме извори с информация и стратегии както за начинаещи, така и напреднали играчи. Подкрепяме локални и онлайн турнири за различните игри, работим с инфлуенсъри и други гейминг и пъблишинг компании. Реално, ние инвестираме в развитието на самата общност, защото преди всичко сме част от нея. Нашите играчи харесват какво правим, обстойно разглеждат всяка новост, очакват да видят какво сме подготвили за празниците и сами канят семейство и приятели да играят заедно, просто защото е по-лесно, по-бързо и винаги в джоба ти.
В тясно сътрудничество ли работят маркетинговият екип и разработчиците в Zariba? В какво се изразява това сътрудничество?
Г.Б: Това е една от силните ни страни – няма маловажно мнение или глупави въпроси. Всички са достъпни и нищо не те спира да отидеш при мениджърите на фенските общности на пример и да попиташ какви са настроенията, какво искат хората. Обратното също е вярно, всеки може да предложи нова промоция или събитие, които да приложим. Ако някой попадне на забавен стриймър или ютубър, веднага го праща да се свържем с него. Ако имаш идея за готина функционалност – влиза в предложенията. Когато сглобим новата версия в тестовата среда, всички са поканени да разгледат и споделят мнение – как го разбират, кое не е много ясно, как ще изглежда по-добре на какво да акцентираме в рекламата. В основата е отново комуникацията – седмични срещи, събиране и представяне на предложенията и подреден беклог в джира.
Смяташ ли, че има някакви заблуди, публични или професионални, около маркетинга в игралната индустрия?
Г.Б: Най-често виждам три основни заблуди – време, пари и кога да започна. Чета доста истории на инди разработчици за успехи и падения и участвам в маркетинговите процеси при нас. Твърде много хора си мислят, че „маркетинг“ всъщност е черна магия, която създава около милион души за три дни, но това става с пари похарчени на време. Маркетингът започва с идеята нарисувана на салфетка, пари похарчени за първия концепт или трейлър, публика вкарана в първата бета, събрани отзиви от първите играчи, бюджет за първата седмица. Пазарните лидери обикновено започват сериозният маркетинг около година преди излизането на играта.
Мнението ти за всички модерни трендове при маркетирането на развлекателни софтуерни продукт – инфлуенсъри/стриймъри, дамите като таргет за гейминг компаниите (все повече жени играят игри), стрийминг платформите? Важността на общностите около един продукт и въобще, как виждаш развитието на маркетинга в гейм индустрията в следващите няколко години?
Г.Б: Модерните трендове си заслужават, хората са там, просто трябва да се адаптираме.
◦ Инфлуенсъри/ стриймъри – интересни са, споделяме еднакви цели – забавление на публика изградена с много любов. Заслужава си, но само ако човекът се кефи на продукта ти, ако е „задължение“ си личи много и е кофти за всички.
◦ Дамите геймъри – при нас нещата са 50/50, по нищо не отстъпват на мъжете. Геймингът отдавна не е само за нърдовете и жените не са само барбита. CPI-а не дискриминира 🙂
◦ Стрийминг платформите – всяка е добра в нещо конкретно. Конкуренцията е здравословна, има много интересни създатели на всяка платформа
• Супер важно е да съумееш да изградиш лоялна (и честна) общност около играта, има много шум в индустрията, винаги има нещо по-ново и по-лъскаво. Ако някой може да ти каже защо хората не идват са честните играчи, които разбират стойността на студената обективна истина.
• Развитието на маркетинга в индустрията е много динамично, преди 5 години маркетингът беше от уста на уста -„дядо ме научи да играя белот“, сега са инфлуенсърите, утре очаквам да се завъртим и върнем на препоръки от приятели и социалните мрежи.
Какви съвети имаш за хората, които търсят работа в тази професия?
Г.Б: Не се отказвай и бъди сигурен, че го искаш, и просто го направи!