Гейм бизнесът в Европа през 2020 година в цифри
GI.biz разпространи годишния доклад за гейм индустрията на EMEA териториите (Великобритания и Ирландия, континентална Европа, Близкия изток и Африка), базиран на данните от GSD.
Данните на GSD включват както физическите копия на игри, така и продажбите на софтуер по дигитален път.
Стартираме с няколко ключови статистики:
– В рамките на 2020 година са продадени 211,9 милиона игри
– FIFA 21 е най-продаваното заглавие във всички европейски държави, изключая Финландия, където най-високи продажби има NHL 21
– Най-големият издател що се отнася до физически копия в Европа е Nintendo, който държи пазарен дял от 28 процента – двойно на този, с който разполага вторият най-успешен издател – Electronic Arts.
– Що се отнася до продажбите на софтуер по дигитален път, Ubisoft е номер 1 с пазарен дял от 18 процента, втори отново е EA.
Дигитални продажби:
По отношение на конзолите, PS4 e най-голямата платформа що се отнася до сваляния на дигитални игри, като през 2020 година конзолата на Sony представлява 52% от продажбите – PC е на второ място с 27%. Трябва да отбележим, че по-голямата част от издателите, които споделят дигитални продажби, са известни предимно със своите конзолни версии. Също така си струва да се отбележи, че продажбите на Game Pass не са включени в тези данни.
За да получим по-точно отчитане на пазарния дял между продажби на физически носители и дигитални, трябва да премахнем държави, които не отчитат както физически, така и дигиталните продажби. Трябва също да извадим компании като Nintendo, Bethesda и CD Projekt, които не споделят статистика с GSD що се отнася до продажбите на софтуер по дигитален път. След това можем да видим, че 59% от игрите, продавани от издателите, които предоставят данни и за двата бизнес модела, са продадени по дигитален път, а останалата част идва съответно от физически продажби. За справка през 2019 г. по-малко от 48% от продажбите са дигитални.
Продажби на физически копия:
И тук лидер е PS4 на Sony с 43% пазарен дял, въпреки че разликата с втория, в случая Switch на Nintendo, не е голяма голяма – платформата на Nintendo има пазарен дял от 41% . Резултатите за двете най-успешни платформи са вариращи в различните държави в Европа. Във Франция и Германия Switch е най-ефективната конзола за продажби на игри на физически носители, докато PS4 е най-силен в Италия и Испания.
Хардуер:
На годишна база конзолата на Nintendo, Switch, е увеличила продажбите си с повече от 22%. Nintendo e продала почти три пъти повече Switch конзоли от второто най-продавано устройство: PlayStation 4, чиито продажби са спаднали с 42% спрямо 2019 г., което не е особено изненадващо, предвид факта, че през ноември 2020 година Sony стартира продажбите на PlayStation 5. Последната, прочее, беше третата най-продавана конзола за годината, последвана от новите конзоли на Microsoft – Xbox Series S/X. На последно място е Xbox One.
Switch е доминантна сила в континентална Европа, с изключение на скандинавския регион. В Дания и Финландия PS4 е била най-продаваната конзола, докато в Швеция PS5 е било най-популярното устройство за 2020 година.
Най-популярният аксесоар на 2020 година е DualShock 4, което не е изненадващо, предвид силните позиции на PlayStation бранда в Европа и нейтив съвместимостта на контролера от няколко години с PC.
За финал, няколко любопитни класации:
Годишният ТОП 20 за развлекателен софтуер на база данните на GSD (включени са дигитални и физически продажби)
1 FIFA 21 (EA)
2 Grand Theft Auto 5 (Rockstar)
3 Animal Crossing: New Horizons (Nintendo)*
4 FIFA 20 (EA)
5 Call of Duty: Black Ops Cold War (Activision Blizzard)
6 Mario Kart 8: Deluxe (Nintendo)*
7 The Last of Us Part 2 (Sony)
8 The Last of Us Part 2 (Sony)
9 Assassin’s Creed Valhalla (Ubisoft)
10 Red Dead Redemption 2 (Rockstar)
11 NBA 2K20 (2K Games)
12 Super Mario 3D All-Stars (Nintendo)*
13 Tom Clancy’s Rainbow Six Siege (Ubisoft)
14 Cyberpunk 2077 (CD Projekt)*
15 Minecraft: Switch Edition (Nintendo/Microsoft)*
16 Ghost of Tsushima (Sony)
17 Assassin’s Creed Odyssey (Ubisoft)
18 Ring Fit Adventure (Nintendo)
19 Just Dance 2020
20 Super Mario Party (Nintendo)*
*Данните за продажби по дигитален път не са достъпни
Дигиталните продажби за 2020 година според GSD (не са включени продажбите във Великобритания)
1 FIFA 21 (EA)
2 Grand Theft Auto 5 (Rockstar)
3 FIFA 20 (EA)
4 Call of Duty: Black Ops Cold War (Activision Blizzard)
5 NBA 2K20 (2K Games)
6 Call of Duty: Modern Warfare (Activision Blizzard)
7 Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege (Ubisoft)
8 Red Dead Redemption 2 (Rockstar)
9 Assassin’s Creed Odyssey (Ubisoft)
10 Assassin’s Creed Valhalla (Ubisoft)
Физическите продажби за 2020 година според GSD (не са включени продажбите във Великобритания)
1 FIFA 21 (EA)
2 Animal Crossing: New Horizons (Nintendo)
3 Mario Kart 8: Deluxe (Nintendo)
4 The Last of Us: Part 2 (Sony)
5 Super Mario 3D All-Stars (Nintendo)
6 Grand Theft Auto 5 (Rockstar)
7 Assassin’s Creed Valhalla (Ubisoft)
8 FIFA 20 (EA)
9 Cyberpunk 2077 (CD Projekt)
10 Minecraft: Switch Edition (Nintendo)