Assassin’s Creed Valhalla продължава да се държи по-добре на PS5 отколкото Xbox Series X. Дори и след последния ъпдейт
Историята е доказала, че не е задължително да имаш най-мощния хардуер в рамките на една конзолна генерация, за да си най-успешен както на отделни пазари, така и в световен мащаб. Примерите за това са много – SEGA Mega Drive, PlayStation 2, Wii, а в последните години и Switch на Nintendo.
От PlayStation 3/Xbox 360 генерацията насам обаче, предвид големите сходства между конзолите на Sony и Microsoft, за все повече модерни играчи е важно как вървят на съответния хардуер third party заглавията, които са не по-малко важни от ексклузивите за всеки конзолен бранд.
На хартия и на база PR посланията на Microsoft, очаквахме Xbox Series X да има предимство пред PlayStation 5. Малко по-бързо CPU и GPU производителност в полза на Microsoft (около 15% в измерителна единица терафлопи).
Истината е, че при кажи-речи всички заглавия, които имат версии и за двете конзоли, PlayStation 5 предлага (често пъти макар и и с малко), по-добри версии що се отнася до производителност и визуални ефекти. Разликите стават по-големи, ако намесим качествената поддръжка на DualSense в продукти като Dirt 5, Call of Duty: Black Ops Cold War, NBA 2K21 и др.
Най-голямото противоречие обаче се създаде около разработваната и в България Assassin’s Creed Valhalla. Въпреки че е с маркетинговата подкрепа на Microsoft, новият асасин вървеше по-добре на PS5 що се отнася до FPS и резолюция. И двете версии преди новия пач предлагаха един режим, при който се гонят 60FPS при динамична 4К резолюция (която може да слезе от 1440p като най-ниска стойност). Series X версията беше и значително по-зле що се отнася до screen tearing, защото много по-често не можеше да поддържа стабилни 60FPS, изключвайки константно Vsync (vertical sync).
Последният уикенд Ubisoft предложи нов ъпдейт, който обещаваше оптимизации при Xbox Series X версията и нов, quality режим за двете конзоли, който се е съсредоточил върху нейтив 4К резолюция при 30FPS и по-голямa draw distance (на какво разстояние обектите запазват своя най-висок детайл или са въобще в полезрението на камерата).
Е, на база новите видеа на NX Gamer и DF можем да отсъдим, че Series X версията определено достига по-успешно целта, наречена 60FPS (плюс, вече се предлага 60FPS режим и на Series S), докато при PlayStation 5 практически няма промени. Леките флуктуации при PS5, които демонстрират видеата на двата канала са причинени най-вече от динамичната природа на Assassin’s Creed Valhalla.
За да достигне Series X обаче по-стабилни 60FPS, долната граница на динамичната резолюция при конзолата на Microsoft е свалена до 1080p, докато същата остава непроменена при PlayStation 5 – 1440p. Съответно оптимизацията на френския издател се състои основно в сваляне на резолюцията при конзолата на MS, за да се задържи по-успешно таргетираният фреймрейт. Според нас това е отлично решение, защото промените в резолюцията не са толкова видими, колкото спонтанните падания на кадрите до начални 50 и дори под 50 в някои случаи.
Ние самите играем версията за PlayStation 5 и сме изключително впечатлени как върви популярното заглавие, върху което са работили и много български разработчици. Особено предвид трудностите при разработването на софтуер през последните месеци и факта, че Assassin’s Creed Valhalla трябваше да дебютира едновременно на цели 9 платформи.
Разбира се остава питането защо PlayStation 5 продължава да показва по-висока производителност спрямо Xbox Series X. Това, което можем да кажем за момента е, че двете конзоли са изключително близо една до друга по отношение на обща производителност и стойността на количеството потенциални терафлопи е много по-маловажен фактор спрямо предходните генерации. Развитието на API-та е едната причина, но другата определено може да се състои и в начина, по който е конструиран PS5. Конзолата на Sony е осезаемо по-бърза конзола от Series X, а скоростта, с която се случват дадени процеси, понякога е по-важна от общата потенциална визуална мощ. Разбира се софтуерните инструменти на двете платформи ще се развият неимоверно в следващите няколко години, а ние самите очакваме DualSense да е основният разграничел при версиите за PS5 и Series X. Тоест по отношение на визуално качество и фреймрейт те ще са много сходни, с минимални разликите, които мнозинството играчи няма да могат да хванат с просто око. И това е наистина прекрасна новина.
Видео анализите на NX Gamer и Digital Foundry, следват: