2D concept artist – ролята, която вдъхва живот на голяма част от любимите ни игри
Рисуването е любимо хоби и професия на немалък брой хора по света. В професионален план това е кариерна област, която предлага много различни сфери за развитие – илюстрация, анимация, технически художник, индустриален дизайн или пък концептуално изкуство. В България все още има някои разпространени остарели догми и вярвания, които възпират изкуството да процъфти и да стане едно от най-желаните кариерни пътища, но ето, че с развитието на креативните индустрии и във фокус тази на разработката на игри, професията на концептуалния художник става все по-желана и търсена. И с право!
Какво е концептуално изкуство?
За да отговорим по лесен начин на този въпрос, то може просто да ви покажем всички официални артове на любимите ни игри, които включват персонажи, околна среда, обложки на игри – всичко това е изкуство, нали? Всичко може да е изкуство, но не всичко е концептуален арт. Concept art е вид илюстрация, използвана за предаване на идея във филмовата, гейм, анимационната и в другите креативни индустрии. Това изкуство е важно, защото има за цел да предаде главната тема, усещане, атмосфера и дизайн на продукта, без значение дали той е филм, игра, анимация или музикален клип. В най-чести случаи концептуалният арт, който виждаме по профилите на художниците в платформи като ArtStation, Behance и др. е изпипан почти до съвършенство и е преминал няколко стъпки на преглеждане от легалните отдели на компанията, докато тя не го е одобрила за споделяне. Има и много консепт арт, който така и никога няма да излезе на бял свят.
The Last of Us: Part II (Naughty Dog – Джон Суини)
Направления в 2D Concept art и необходими умения
Както и при 3D моделирането главните 2 направления са дизайн на персонажи (characters) и дизайн на околна среда (environment). Имаме и т.н генералисти, които правят и двете, но това е доста по-рядко срещано в гейм индустрията, защото за да станеш истински добър в нещо, то трябва да се профилираш и развиваш дълго време в тази посока. Както можем да предположим, за да правим 2D concept art са ни нужни сериозни умения по рисуване. Не трябва просто да можем да рисуваме, но да сме овладели почти до съвършенство анатомия, перспектива, композиция, дизайн и др. Ако трябва да сме абсолютно честни, концептуалните артисти са много търсени кадри, но това е може би и една от най-трудните роли за навлизане в индустрията. Ако нямате предишен опит като илюстратор или работа на подобна позиция, то най-вероятно ще започнете като Junior Concept Artist или ще бъдете стажант! В ролята на джуниър или стажант едва ли ще ви бъдат давани да рисувате големи консепти, а по-скоро да развивате различни обекти (props). Това може да са оръжия, различни обекти и предмети от околната среда, дрехи, столове, чаши и абсолютно всичко около нас. Умение, което е много важно да имате като концептуален художник е не само да рисувате, но и да се научите да се нагаждате на стила на компанията, за която работите. Може да имате невероятен персонален художествен стил, но ако той не е като прилежащия за играта, която разработвате, то няма как да създавате консепт арт по нея.
Софтуери за рисуване на Concept art
Ако все още сте начинаещи, то може да използвате различни софтуери за рисуване, без значение дали те са безплатни или платени. Krita, Procreate, Clip Studio Paint, Paint Tool SAI – това са само част от програмите, които може да намерите на пазара. Въпреки това бихме препоръчали на всички навлизащи работа с Photoshop CS, защото той е еталонът за рисуване и създаване на дизайн не само в гейм индустрията, но и в другите креативни сфери на развитие. Много от концептуалните артисти вече работят и с 3D софтуери като Blender, Maya и 3Ds Max за моделиране, които им помагат в създаването на консепти.
Dungeon Hunter 5 (Gameloft Sofia – Христо Чуков)
Къде да уча Concept art в България?
Както казахме и по-нагоре в текста, страната ни започна да се събужда за възможностите, които тази професионална насока предлага за развитие. Затова и можем да намерим повече програми и курсове, които предоставят обучение за консепт арт.
ARC Academy – Академията със своята двугодишна Game Dev програма дава възможността за развитие в една от избраните от студента области – 3D Modelling, Game Design и включително 2D Concept Art. Освен фокусирано обучение върху традиционното и дигитално рисуване, в ARC можете да учите и за двете направления на концептуалния арт – дизайн на персонажи и дизайн на околна среда. Двугодишната програма, която предлага и финансиране на студента от фондация “Америка за България”, е подходяща за всички, които искат да се срещнат и учат от професионалисти, работещи като концептуални художници в гейм индустрията.
SoftUni Creative – SoftUni е друго място, което предлага краткотрайни курсове по Concept Art. В тях ще се научите да работите със софтуери като Photoshop, 3Ds Max и V Ray, но също така и основните принципи и правила на композицията, дизайн, текстуриране и други важни елементи от създаването на един концепт.
CGZEN – креативната академия предлага две програми – една за дизайн на персонажи и една за 2D основи на изкуството и перспективата, които са пряко свързани с концептуалния арт. И двете програми са подходящи за желаещи, които искат да научат основите на 2D Concept Art.
НХА – въпреки че няма обособена програма по Консепт арт, то със сигурност повечето от бакалавърските и магистърски програми, специално тези по Живопис, Илюстрация и Графика, ще ви бъдат от голяма полза за развитието на уменията за рисуване. Много от концептуалните артисти са завършили художествени академии, но не и всички, затова ако нямате бекграунд художествено образование, то не трябва да смятате, че е невъзможно да се развиете като консепт артист.